Konwersatorium historyczno-kulturowe IIp : Związki malarstwa i literatury w XIX-wiecznej Francji 3304-1DPXW-KHK-07
Zajęcia skupione będą na ukazaniu kilku najważniejszych momentów w historii związków między literaturą i sztukami pięknymi we Francji XIX wieku. Po omówieniu, w ramach teoretycznego wprowadzenia, podstawowych teorii definiujących związki między literaturą i sztukami pięknymi (Horacy, Lessing), przejdziemy do analizy konkretnych przykładów tych związków, która pokaże, jak ważną rolę w rozwoju literatury (tematyka, forma) odegrały takie kierunki w sztuce jak romantyzm, realizm, impresjonizm czy, importowany z Anglii, prerafaelityzm. W trakcie zajęć przywołamy również malarzy (m. in. Delacroix, Courbet, Moreau) i pisarzy (m.in. Baudelaire, Huysmans), którzy odegrali szczególną rolę w budowaniu dialogu między słowem i obrazem, a także przyjrzymy się bliżej wybranym obrazom.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć Student/ka zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, historii sztuki i kultury w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01)
- w zaawansowanym stopniu główne procesy zachodzące w języku, kulturze i literaturze w krajach francuskojęzycznego obszaru kulturowego (KW_03)
- w zaawansowanym stopniu kierunki i metodologię badań nad językiem i kulturą, zwłaszcza w krajach francuskojęzycznego obszaru kulturowego (KW_04)
- w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy i zjawiska z zakresu kultury i historii krajów francuskojęzycznego obszaru kulturowego (K_W10)
- podstawowe pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W13)
Po zakończeniu zajęć potrafi:
- rozpoznawać, analizować i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (malarstwo, architektura), stosując adekwatną terminologię oraz właściwe metody i narzędzia badawcze (K_U03)
- planować i przygotowywać wystąpienia ustne w języku francuskim i polskim, odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych właściwych dla historii kultury i sztuki (K_U05)
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (K_U09)
Po zakończeniu zajęć Student/ka jest gotów/a do:
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności (K_K01)
- otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych (K_K02)
- dbałości o dziedzictwo kulturowe, zwłaszcza w odniesieniu do kultury francuskiej i frankofońskiej (K_K04)
- przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_K06)
Kryteria oceniania
- aktywna obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności); Student/ka, który/a opuści zajęcia więcej niż 2 razy będzie proszony/a o zgłoszenie się na dyżur (ew. online) w celu omówienia treści zajęć, w czasie których był/a nieobecny/a;
- przygotowanie referatów/prezentacji/ kart pracy/ lekcji odwróconych
- 2 testy
Literatura
Bergez D., Littérature et peinture, Paris, A. Colin, 2004
Campa L., Parnasse, Symbolisme, Esprit nouveau, Paris, Ellipses, 1998
Hautecœur L., Littérature et peinture en France du XIIe au XXe s, Paris, A. Colin, 1963
Rosenberg P., La peinture française, Paris, Éditions Place des Victoires, 2013
Szczegółowa lista praca zostanie podana na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: