- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Konwersatorium historyczno-kulturowe IIp : Polska w oczach Francuzów XVI-XIX w. 3304-1DPXW-KHK-06-OG
Konwersatorium „Polska w oczach Francuzów XVI-XIX w.” jest wprowadzeniem do zagadnień związanych ze związkami historycznymi i kulturowymi łączącymi Francję i Polskę. Rozpiętość tematu powoduje konieczność wyboru tematów omawianych na zajęciach i stopnia ich rozwinięcia. Zakres tematyczny obejmuje następujące tematy:
• Wybór Henryka Walezego na króla Polski, „odkrycie” Polski przez Francuzów, jej opis przez wybranych członków świty króla
• Wybór Ludwiki Marii de Gonzaga na królową Polski, opis Polski przez Francuzów z jej otoczenia
• Wybór Marii Kazimiery d'Arquien Sobieskiej na królową Polski, opis Polski przez Francuzów z jej otoczenia
• Wybór Marii Leszczyńskiej na królową Francji, a jej ojca na księcia Lotaryngii. Dialog filozoficzny prowadzony przez Stanisława Leszczyńskiego z czołowymi filozofami francuskiego oświecenia
• Wolter - „Pisma przeciw Polakom”, krytyka ustroju Polski i Konfederacji Barskiej jako element dyskursu orientalizującego Europę Wschodnią
• Rousseau – „Rozważania o rządzie polskim i jego zamierzonej reformie”, pochwała ustroju Polski przez Rousseau w przededniu rozbiorów (+ opcjonalnie ksiądz Mably i jego obserwacje o Polsce)
• Casanova o podróży do Polski (alternatywnie Rulhière – „Anarchia polska”, albo listy pani Geoffrin)
• Napoleon a Polska, dyplomacja francuska a Księstwo Warszawskie (Talleyrand i ambasador Dominique Pradt)
• Mme de Staël o podróży do Polski i Rosji
• (opcjonalnie Elisabeth Vigée Le Brun i Polska w oczach artystki)
• Mickiewicz i Quinet, recepcja wykładów Mickiewicza w College de France, „Kościuszko” Micheleta, (alternatywnie Montalambert i jego stosunek do „sprawy polskiej”)
• Romans Balzaka i pani Hańskiej, „Podróż do Polski” Balzaka
• Romans Chopina i George Sand
Kurs zakłada regularną pracę studentów poprzez aktywność na zajęciach, przygotowanie prezentacji na wybrany temat, oraz zaliczenie końcowego kolokwium.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W03 Student/ka zna i rozumie specjalistyczną terminologię, metodologię, przedmiot i kierunki badań właściwe dla literaturoznawstwa i językoznawstwa wybranych obszarów językowych
K_W09 Student/ka zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane wydarzenia z historii kierunkowych obszarów językowych oraz istotne aspekty i realia ich kultury
K_U01 Student/ka potrafi zastosować podstawowe ujęcia teoretyczne właściwe dla literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz nauk o kulturze i religii
K_U02 Student/ka potrafi wykorzystać w badaniach podstawowe umiejętności obejmujące formułowanie i analizę problemów, dobór odpowiednich metod i narzędzi opracowanie i prezentację wyników, w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U13 Student/ka potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł
K_K05 Student/ka jest gotów/a do dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego
Kryteria oceniania
obecność i aktywność na zajęciach,
kolokwium
Praktyki zawodowe
-
Literatura
• Władysław Mateusz Malinowski, Jerzy Styczyński, Polska i Polacy w Literaturze francuskiej (XIV-XIX w.), Poznań 2016
• Cudzoziemcy o Polsce. Relacje i opinie, t. 1-2, Kraków 1971 (antologia)
• Polska stanisławowska w oczach cudzoziemców, t. 1-2, Warszawa 1963 (antologia)
• Teresa Chynczewska-Hennel, Rzeczpospolita XVII wieku w oczach cudzoziemców, Wrocław 1993
• Maciej Forycki, Stanisław Leszczyński, Poznań 2016
• Maciej Forycki, Anarchia Polska w myśli Oświecenia, Poznań 2004
• Voltaire, Pisma przeciw Polakom, Warszawa 2017
• Rousseau, Rozważania o rządzie polskim i jego zamierzonej reformie, Warszawa 2023
• Dominique Pradt, Historia ambasady w Wielkim Księstwie Warszawskim w roku 1812, Oświęcim 2016
• Germaine Necker de Staël-Holstein, Dziesięć lat wygnania, Warszawa 1973
• Jerzy Parwi, Montalambert w obronie niepodległości Polski i wiary katolickiej, Warszawa 1994
• Balzac, Podróż do Polski, Warszawa 1931
• Wiktor Weintraub, Profecja i profesura, Mickiewicz, Michelet i Quinet, Warszawa 1975
• Mieczysław Tomaszewski, Chopin i George Sand, Kraków 2003
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: