Konwersatorium historyczno-kulturowe IIp : Polska w oczach Francuzów XVI-XIX w. 3304-1DPXW-KHK-06
Konwersatorium „Polska w oczach Francuzów XVI-XIX w.” jest wprowadzeniem do zagadnień związanych ze związkami historycznymi i kulturowymi łączącymi Francję i Polskę. Rozpiętość tematu powoduje konieczność wyboru tematów omawianych na zajęciach i stopnia ich rozwinięcia. Zakres tematyczny obejmuje następujące tematy:
• Wybór Henryka Walezego na króla Polski, „odkrycie” Polski przez Francuzów, jej opis przez wybranych członków świty króla
• Wybór Ludwiki Marii de Gonzaga na królową Polski, opis Polski przez Francuzów z jej otoczenia
• Wybór Marii Kazimiery d'Arquien Sobieskiej na królową Polski, opis Polski przez Francuzów z jej otoczenia
• Wybór Marii Leszczyńskiej na królową Francji, a jej ojca na księcia Lotaryngii. Dialog filozoficzny prowadzony przez Stanisława Leszczyńskiego z czołowymi filozofami francuskiego oświecenia
• Wolter - „Pisma przeciw Polakom”, krytyka ustroju Polski i Konfederacji Barskiej jako element dyskursu orientalizującego Europę Wschodnią
• Rousseau – „Rozważania o rządzie polskim i jego zamierzonej reformie”, pochwała ustroju Polski przez Rousseau w przededniu rozbiorów (+ opcjonalnie ksiądz Mably i jego obserwacje o Polsce)
• Casanova o podróży do Polski (alternatywnie Rulhière – „Anarchia polska”, albo listy pani Geoffrin)
• Napoleon a Polska, dyplomacja francuska a Księstwo Warszawskie (Talleyrand i ambasador Dominique Pradt)
• Mme de Staël o podróży do Polski i Rosji
• (opcjonalnie Elisabeth Vigée Le Brun i Polska w oczach artystki)
• Mickiewicz i Quinet, recepcja wykładów Mickiewicza w College de France, „Kościuszko” Micheleta, (alternatywnie Montalambert i jego stosunek do „sprawy polskiej”)
• Romans Balzaka i pani Hańskiej, „Podróż do Polski” Balzaka
• Romans Chopina i George Sand
Kurs zakłada regularną pracę studentów poprzez aktywność na zajęciach, przygotowanie prezentacji na wybrany temat, oraz zaliczenie końcowego kolokwium.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W03 Student/ka zna i rozumie specjalistyczną terminologię, metodologię, przedmiot i kierunki badań właściwe dla literaturoznawstwa i językoznawstwa wybranych obszarów językowych
K_W09 Student/ka zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane wydarzenia z historii kierunkowych obszarów językowych oraz istotne aspekty i realia ich kultury
K_U01 Student/ka potrafi zastosować podstawowe ujęcia teoretyczne właściwe dla literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz nauk o kulturze i religii
K_U02 Student/ka potrafi wykorzystać w badaniach podstawowe umiejętności obejmujące formułowanie i analizę problemów, dobór odpowiednich metod i narzędzi opracowanie i prezentację wyników, w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U13 Student/ka potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł
K_K05 Student/ka jest gotów/a do dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego
Kryteria oceniania
obecność i aktywność na zajęciach,
kolokwium
Praktyki zawodowe
-
Literatura
• Władysław Mateusz Malinowski, Jerzy Styczyński, Polska i Polacy w Literaturze francuskiej (XIV-XIX w.), Poznań 2016
• Cudzoziemcy o Polsce. Relacje i opinie, t. 1-2, Kraków 1971 (antologia)
• Polska stanisławowska w oczach cudzoziemców, t. 1-2, Warszawa 1963 (antologia)
• Teresa Chynczewska-Hennel, Rzeczpospolita XVII wieku w oczach cudzoziemców, Wrocław 1993
• Maciej Forycki, Stanisław Leszczyński, Poznań 2016
• Maciej Forycki, Anarchia Polska w myśli Oświecenia, Poznań 2004
• Voltaire, Pisma przeciw Polakom, Warszawa 2017
• Rousseau, Rozważania o rządzie polskim i jego zamierzonej reformie, Warszawa 2023
• Dominique Pradt, Historia ambasady w Wielkim Księstwie Warszawskim w roku 1812, Oświęcim 2016
• Germaine Necker de Staël-Holstein, Dziesięć lat wygnania, Warszawa 1973
• Jerzy Parwi, Montalambert w obronie niepodległości Polski i wiary katolickiej, Warszawa 1994
• Balzac, Podróż do Polski, Warszawa 1931
• Wiktor Weintraub, Profecja i profesura, Mickiewicz, Michelet i Quinet, Warszawa 1975
• Mieczysław Tomaszewski, Chopin i George Sand, Kraków 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: