Konwersatorium historyczno-kulturowe IIp : Fotografia we Francji 3304-1DPXW-KHK-04
Pojawienie się wynalazku fotografii równolegle we Francji i w Anglii na początku XIX w. było ważnym momentem w historii postrzegania rzeczywistości i w rozumienia dzieła sztuki (nie tylko plastycznej). Zajęcia będą poświęcone wybranym zagadnieniom dotyczącym wpływu nowego medium na kształtowanie wyobraźni odbiorców (w planie zbiorowym i indywidualnym), na życie społeczne i polityczne (zastosowania naukowe, medyczne, administracyjne, rozrywkowe itd.), na sztuki plastyczne (wpływ na malarstwo i poszukiwanie specyfiki nowej dziedziny sztuki) oraz literaturę.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student :
1. ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad kulturą;
2. ma wiedzę z zakresu kultury Francji;
3. potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach;
4. posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac z zakresu filologii romańskiej;
5. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami nauczyciela/opiekuna naukowego;
6. posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku francuskim i polskim, przedstawiających zagadnienia szczegółowe, z wykorzystaniem różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych;
7. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania.
Kryteria oceniania
Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę. Przy wystawianiu ocen będą brane pod uwagę następujące elementy:
– aktywna obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności, udział w dyskusji);
– ocena prezentacji przygotowanych na temat uzgodniony z prowadzącym;
– sprawdzian pisemny.
Praktyki zawodowe
Nie ma.
Literatura
A. Pieńkos, Tracona moc obrazu, Warszawa 2012
A. Rouillé, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, tł. O. Hedemann, Kraków 2007;
T. Swoboda, Deformacje nowoczesności, Łódź 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: