Konwersatorium historyczno-kulturowe - Kulturalny Paryż (XIX-XX w.) IIp 3304-1DPXW-KHK-02
Zajęcia "Kulturalny Paryż" mają za cel przedstawienie społeczno-kulturowej historii Paryża w XIX i XX wieku na podstawie fragmentów dzieł literackich, artykułów naukowych i prasowych, przewodników i monografii. Zajęcia będą zatem próbą uchwycenia miasta w momencie, gdy rodzą się i rozwijaja mity Paryża (Paryż miasto nowoczesne, mit bulwarów paryskich, mit flâneura, mit Paryżanki, Paryż - stolica sztuki, Paryż miasto tajemnic, etc.). Integralną częścią kursu będzie także przybliżenie wybranych zagadnień z historii i topografii historycznej miasta. Tematy będą ułożone chronologicznie, począwszy od Paryża porewolucyjnego, a skończywszy na Paryżu aż do początków XXI wieku.
Formuła kursu będzie łączyła elementy wykładu w postaci krótkiego przedstawienia przez prowadzącego wybranego zagadnienia lub zagadnień, czego celem będzie wprowadzenie do omawianych tematów i zilustrowanie ich poprzez wybrane reprodukcje oraz dokumenty i dane historyczne. Pozostała część zajęć będzie poświęcona na dyskusję na temat zaproponowanych wcześniej fragmentów tekstów, dzieł sztuki i filmów.
W ciągu semestru słuchacze będą proszeni o wyszukanie w dowolnych źródłach i w dowolnym języku i obejrzenie zaproponowanych filmów, których tematyka związana jest z omawianymi zagadnieniami.
Proponowana lista filmów jest następująca (ostateczna kolejność i liczba omawianych filmów będą podane na pierwszych spotkaniach):
Agnès Varda, Cléo de 5 à 7, 1962
Henri Verneuil, Peur sur la ville, 1975
Luc Besson, Subway, 1985
Michael Haneke, Caché, 2005
Oto hasłowa lista zagadnień (nie jest wyczerpująca):
1. Paryskie przechadzki:
- Paryż od początku XIX wieku do 1950
- postać flaneura w wybranych tekstach literackich i historyczno-literackich
- miejsca flaneura - bulwary, pasaże
3. Paryż - stolica seksu
4. Paryż nowoczesny i elegancki
- przebudowa miasta za czasów Haussmanna
- domy towarowe
- narodziny haute couture
5. Mit Paryża
- mit Paryża w literaturze
- Paryż artystów i dandysów
- Montmartre
6. Paryż przełomu wieków
- Paryż nowoczesny - wystawy powszechne
- Paryż podziemny i historia metra paryskiego
- Belle Epoque
- Montparnasse
7. Paryż międzywojenny
- historia miasta - Paryż zatrzymany w rozwoju
- Ecole de Paris
- Amerykanie w Paryżu
- Paryż okiem surrealisty
8. Powojnie
- Paryż w czasie wojny i w czasach powojennych
- życie kulturalne w czasie wojny
- Saint-Germain i jazz
- moda na egzystencjalizm
9. Paryż "Trente glorieuses" (1945-1975)
- przeobrażenia miasta
- Paryż intelektualistów
10 Paryż współczesny i Paryż przyszłości
- ekologia, nowoczesność, wielokulturowość
- sztuka ulicy
...
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu słuchacze będą potrafili:
- wymienić i usytuować w kontekście historycznym i kulturowym najważniejsze prądy artystyczne we Francji XIX i XX w.
- scharakteryzować wybrany prąd artystyczny, podając przykłady artystów i dzieł z nim kojarzonych
- opisać najważniejsze wydarzenia z historii Paryża XIX i XX w.
- usytuować na mapie miasta najważniejsze dzielnice
K_W03 zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu języka, literatury i kultury
K_W12 ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych
K_U01 potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach; posługuje się podstawowymi źródłami leksykograficznymi i gramatycznymi
K_U04 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa i literaturoznawstwa
K_K07 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, Europy
K_K09 interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym Europy
Kryteria oceniania
Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. Przy wystawianiu ocen będą brane pod uwagę następujące elementy:
- obecność na zajęciach jest kryterium sine qua non. Dopuszcza się maksymalnie 4 nieobecności usprawiedliwione lub nieusprawiedliwione.
- wynik z testów cząstkowych (średnia ze wszystkich wyników) (45% oceny)
- wynik z pracy pisemnej (45% oceny)
- przygotowanie i aktywność na zajęciach (10 % oceny)
Ocenę pozytywną otrzyma słuchacz, który uzyska co najmniej 60% wszystkich możliwych do otrzymania punktów. Oceny pozytywnej nie można poprawiać.
Praca pisemna
Temat pracy pisemnej proponuje każdy ze słuchaczy, prowadzący może służyć pomocą i sugestią. Ma ona dotyczyć zagadnienia "Obraz Paryża w literaturze, sztuce, filmie". Praca ma mieć charakter analityczny (a nie tylko opisowy). Jej długość to min. 3, max. 4 strony wydruku A4 (czcionka 12, odstępy międzyliniowe 1.5, marginesy standardowe 2,5 cm). Praca powinna zawierać odnośniki do co najmniej 3-4 źródeł oraz nawiązywać do zagadnień omawianych na kursie.
Tekst w formie papierowej i elektronicznej należy złożyć i przesłać najpóźniej na tydzień przed ostatnim spotkaniem w semestrze.
Prowadzący jest do Państwa dyspozycji na każdym etapie pracy nad tym tekstem.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Literatura przedmiotu podana poniżej ma przede wszystkim charakter literatury dodatkowej, poszerzającej różne aspekty tematów poruszanych na zajęciach. Do zaliczenia wymagana jest znajomość tekstów i dzieł sztuki analizowanych na zajęciach.
Andrzejewska Halina, Encyklopedia impresjonizmu, WAiF, 1991
Antologia współczesnej estetyki francuskiej, PWN 1980
Atwood William G., Paryskie światy Fryderyka Chopina, NIFC, Kraków, 2005
Benjamin, Walter, Pasaże, Kraków, Wydawnictwo Literackie, 2006.
Blunden, Maria, Malarstwo impresjonistów / tekst główny Maria i Godfrey Blunden; noty uzupełniające i wybór tekstów z epoki Jean-Luc Daval, Genève: Editions d'Art Albert Skira; Warszawa: Wydaw. Artystyczne i Filmowe, 1994.
Caracalla, Jean-Paul, Paryż śladami pisarzy, Warszawa: Noir sur Blanc, 2009.
Cassou, Jean, Encyklopedia symbolizmu, 1992
Claudona Francisa, Encyklopedia romantyzmu, WaiF, 1992
Crespelle, Jean-Paul, Degas i jego świat, Warszawa: Państ. Instytut Wydaw-niczy, 1977.
Crespelle, Jean-Paul, Montmartre w czasach Picassa 1900-1910, Warszawa: Państwowy Instytut Wydaw., 1987.
Crespelle, Jean-Paul, Montparnasse w latach 1905-1930, Warszawa: Pań-stwowy Instytut Wydaw., 1989.
Dybeł, Katarzyna, Barbara Marczuk, Jan Prokop, Historia literatury francu-skiej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005.
Franck Dan, Bohema życie paryskiej cyganerii na początku XX wieku, Iskry, 2005
Grabska Elżbieta, Morawska Hanna, Artyści o sztuce. Od Van Gogha do Picas-sa, PWN, 1977
Grabska-Wallis, Elżbieta, "Moderne" i straż przednia: Apollinaire wśród krytyków i artystów 1900-1918, Kraków: TAiWPN "Universitas", 2003.
Grabska-Wallis, Elżbieta, Apollinaire i teoretycy kubizmu w latach 1908-1918, Warszawa: Państ. Instytut Wydaw., 1966.
Grabska-Wallis, Elżbieta, Moderniści o sztuce / wybrała, oprac. i wstępem opatrzyła Elżbieta Grabska, Warszawa: Państ. Wydaw. Naukowe, 1971.
Grabska-Wallis, Elżbieta, Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870 / wybór, przedmowa i komentarze Elżbieta Grabska i Maria Poprzęcka, War-szawa: Państ. Wydaw. Naukowe, 1974.
Hofstatter Hans H., Symbolizm, Wydawnictwa Artystyczne I Filmowe 1980
Lubczyński, Krzysztof, Paryż: przewodnik literacko-historyczny, Paryż: Instytut Polski; Lublin: Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 1997.
Nasiłowska, Anna, Jean Paul Sartre i Simone de Beauvoir, Kraków: Wydaw-nictwo Literackie, 2006.
Passeron René, Encyklopedia surrealizmu, WAiF, 1997
Roe, Sue, Prywatne życie impresjonistów, Warszawa, Iskry, 2007.
Szarota Piotr, Paryż 1938, Warszawa, Iskry, 2019
Tieghem Philippe Van, Główne doktryny literackie we Francji, od plejady do surrealizmu, Państwowy Instytut Wydawniczy, 1971
Waczków Józef, Nadrealizm europejski: antologia poetycka, wyboru dokonał i oprac. Józef Waczków, Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, 1981.
Woronow, Ilona, Romantyczna idea korespondencji sztuk: Stendhal, Hoffmann, Baudelaire, Norwid, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: