Konwersatorium historyczno kulturoznawcze-KHK IIp- Malarstwo i architektura w Belgii XIX-XX w. 3304-1DP2W-KHK-27
Zajęcia będą poświęcone najbardziej charakterystycznym zjawiskom w malarstwie i architekturze Belgii XIX i XX w. Obie te dziedziny odegrały ważną rolę w kształtowaniu tożsamości narodowej i kulturowej Belgów. W trakcie zajęć będziemy analizować poszczególne nurty artystyczne i zjawiska kulturowe (realizm, luminizm, nadrealizm, ekspresjonizm, secesja, „brukselizacja”, Pieter Brueghel i jego udział w XIX-wiecznych mitach założycielskich) oraz dzieła wybranych twórców takich jak: Félicien Rops, Fernand Khnopff, Léon Spilliaert, René Magritte i Paul Delvaux.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć Student/ka zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, historii sztuki i kultury w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01)
- w zaawansowanym stopniu główne procesy zachodzące w języku, kulturze i literaturze w krajach francuskojęzycznego obszaru kulturowego (KW_03)
- w zaawansowanym stopniu kierunki i metodologię badań nad językiem i kulturą, zwłaszcza w krajach francuskojęzycznego obszaru kulturowego (KW_04)
- w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy i zjawiska z zakresu kultury i historii krajów francuskojęzycznego obszaru kulturowego (K_W10)
- podstawowe pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W13)
Po zakończeniu zajęć potrafi:
- rozpoznawać, analizować i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (malarstwo, architektura), stosując adekwatną terminologię oraz właściwe metody i narzędzia badawcze (K_U03)
- planować i przygotowywać wystąpienia ustne w języku francuskim i polskim, odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych właściwych dla historii kultury i sztuki (K_U05)
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (K_U09)
Po zakończeniu zajęć Student/ka jest gotów/a do:
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności (K_K01)
- otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych (K_K02)
- dbałości o dziedzictwo kulturowe, zwłaszcza w odniesieniu do kultury francuskiej i frankofońskiej (K_K04)
- przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_K06)
Literatura
Literatura (wybrane prace):
P. Aron (dir.), La Belgique artistique et littéraire. Une anthologie de langue française 1848-1914, Bruxelles, Éc. Complexe, 1997
R. Bizek-Tatara, J. Teklik, M. Quaghebeur, J. Zbierska-Mościcka, Belgiem być. Fikcja i tożsamość we francuskojęzycznej literaturze Belgii (od końca XIX do początku XXI w.), Kraków, Universitas, 2017.
J. Łaptos, Historia Belgii, Wrocław, Ossolineum, 1995.
J. Łukasiak, „Brueglowski atlas pamięci: przemiany postrzegania twórczości Pietera Bruegla Starszego we współczesnej frankofońskiej literaturze belgijskiej”, 2019 (Rozprawa doktorska, UW, prom. J. Zbierska-Mościcka).
Wierność obrazów. René Magritte i fotografia (praca zbiorowa), Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: