Wstęp do akwizycji i nauki języka Ip 3304-1DP1O-WANJ
W czasie zajęć zostaną omówione następujące tematy:
• składowe komunikacji językowej
• powstanie i ewolucja języka
• modele nabywania kompetencji językowej
• między kompetencją jęykową a komunikacyjną - czy te pojęcia są tożsame?
• psycholingwistyczne aspekty nabywania i uczenia się języka obcego oraz rozwój języka u dzieci
• zjawisko dwu- i wielojęzyczności
• zaburzenia w przyswajaniu podsystemów języka (dysleksja)
• bariery zewnętrzne i wewnętrzne w przyswajaniu języka
• rola L1 w nabywaniu i uczeniu się języków
• czym jest językowy obraz świata, co wynika z hipotezy Sapira/Whorfa?
• kilka uwag o zdolnościach językowych - jak zostać językowym geniuszem?
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć studenci będą posiadać następujące wiadomości oraz umiejętności merytoryczne i społeczne.
Student:
w zakresie wiedzy:
- zna i rozumie specyfikę badań nad akwizycją języka;
- swobodnie operuje terminologią właściwą dla badań nad akwizycją języka (np. protojęzyki, Teoria Umysłu, okres krytyczny)
- zna główne procesy zachodzące w procesie akwizycji języków pierwszego i kolejnych
- określa składowe komunikacji językowej;
- przedstawia założenia wybranych modeli nabywania kompetencji językowej;
- zna etapy akwizycji językowej w odniesieniu do rozwoju dziecka
- definiuje zjawisko dwu-/wielojęzyczności, biorąc pod uwagę jego kontekst;
- określa rolę języka pierwszego w nabywaniu kompetencji w kolejnych językach;
- jest świadomy roli kontekstu społecznego w procesie nabywania i uczenia się języków;
W zakresie umiejętności student:
- potrafi odwołać się do koncepcji teoretycznych właściwych dla omawianych procesów akwizycyjnych;
- przedstawia własny punkt widzenia dotyczący procesów akwizycyjnych (np. zjawisk dwu i wielojęzyczności lub zdolności językowych, argumentuje swoje stanowisko;
-wyszukuje informacje i uzupełnia literaturę przedmiotu;
W zakresie kompetencji społecznych student:
• współpracuje w grupie;
• dokonuje krytycznej samooceny swojej pracy.
Kryteria oceniania
regularna obecność na zajęciach prowadzonych stacjonarnie lub w wypadku ponowienia sytuacji pandemii na platformie Zoom lub Google Meet, aktywna postawa na zajęciach oraz realizacja zadań cząstkowych związanych z materiałem zajęć;
- w oparciu o zagadnienia analizowane na zajęciach dokonanie autoanalizy przyswajania wybranego języka obcego, wskazanie na elementy, które ułatwiały/utrudniały ten proces w świetle omawianych pojęć (wypowiedź pisemna);
- pisemne refleksje odnoszące się do wybranych tekstów.
Dyżury prowadzących znajdują się w USOSie.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Dąbrowska, E., Kubiński, W. (red.), 2003, Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Univeristas, Kraków.
Kucharczyk, R., 2018, Nauczanie języków obcych a dydaktyka wielojęzyczności (na przykładzie francuskiego jako drugiego języka obcego), Werset, Lublin.
Kurcz, I. (red.), 2007, Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Kurcz, I., Okuniewska, H. (red.), 2011, Język jako przedmiot badań psychologicznych: psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa.
Lewicka, G., 2007, Glottodydaktyczne aspekty akwizycji języka drugiego a konstruktywistyczna teoria uczenia się, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.
Sujecka-Zając, J., 2016, Kompetentny uczeń na lekcji języka obcego: wyzwania dla dydaktyki mediacyjnej, Instytut Romansityki/Werset, Lublin.
Wilczyńska, W., Mackiewicz, M, Krajka, J., 2019, Komunikacja interkulturowa. Wprowadzenie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: