Niezbędnik gramatyczny 3304-1DP1O-NG
Celem wykładu jest rekapitulacja wiedzy gramatycznej studentów dotyczącej języka polskiego w
zestawieniu z podstawową wiedzą o języku francuskim. Elementy gramatyki porównawczej pozwolą
uwypuklić obszary najbardziej podatne na interferencje, a także zwrócić uwagę na różnice
strukturalne między dwoma językami i wprowadzić wynikającą z tego specyficzną terminologię.
Pokazane zostaną także różnice w podejściu do niektórych zagadnień w tradycji językoznawczej
polskiej i francuskojęzycznej. Ma to ułatwić uczestnictwo w zajęciach językoznawczych - w
szczególności z zakresu gramatyki opisowej - w kolejnych semestrach. Treść wykładu jest również
skorelowana z kwestiami gramatycznymi pojawiającymi się w programie PNJF I i II roku.
W trakcie wykładu omawiane będą m.in. następujące zagadnienia:
Różne znaczenia terminu „gramatyka”
Działy gramatyki
Pojęcie zdania, słowa, morfemu
Słowotwórstwo i metody wzbogacania słownictwa
Części mowy w języku polskim i francuskim oraz ich funkcje w zdaniu, kategorie gramatyczne
w obu językach
Zdanie proste i zdanie złożone
Typ i modalność zdania
Podstawowe pojęcia i terminy gramatyki generatywno-transformacyjnej
Podstawowe pojęcia i terminy z zakresu semantyki i pragmatyki.
Tryb nauczania łączy elementy wykładu („podcasty” dostępne na platformie Kampus, z którymi
można zapoznawać się w dowolnym tempie) i ćwiczeń autoewaluacyjnych, przypisanych do każdego
tematu. Uczestnicy mogą zadawać pytania prowadzącej poprzez platformę Kampus lub na
dedykowanym cotygodniowym dyżurze online, do którego link zostanie podany na pierwszych
zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02, K_W06, K_W08, K_U08, K_U12, K_U13, K_K01
Wiedza: absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu
terminologię z zakresu językoznawstwa ogólnego, polskiego i francuskiego (K_W02)
główne zagadnienia z zakresu językoznawstwa ogólnego, polskiego i francuskiego (K_W06)
różnice między językiem francuskim i polskim jeśli chodzi o zagadnienia gramatyczne,
ortograficzne, leksykalne, semantyczne i stylistyczne (K_W08)
Umiejętności: absolwent potrafi
porozumiewać się ze specjalistami w zakresie językoznawstwa (K_U08)
stosować zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa do analizy podstawowych zjawisk
gramatycznych w języku francuskim (K_U12)
stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania
wiedzy oraz porozumiewania się w zakresie językoznawstwa (K_U13)
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności (K_K01)
Kryteria oceniania
Sposób weryfikacji efektów uczenia się:
Ćwiczenia wykonywane przez studenta na platformie Kampus, test końcowy.
Po zapoznaniu się z treścią kolejnych podcastów należy wykonać przypisane do nich ćwiczenia (próg
zaliczenia: 90%, dowolna liczba podejść). Zaliczenie części ćwiczeniowej jest warunkiem przystąpienia
do testu końcowego, który odbędzie się w sali i którego wynik decyduje o ocenie (skala: 55-65% dst,
65,1-70% dst+, 70,1-80% db, 80,1-85% db+, 85,1-95% bdb, 95,1-100% bdb!). Test obejmuje wyłącznie
materiał z wykładu i ćwiczeń.
Literatura
• DUBOIS, Jean, JOUANNON, Guy, LAGANE, René (1997). Gramatyka języka francuskiego
(tłum. i komentarz gramatyczny E. Jamrozik, Z. Jamrozik). Warszawa : Delta W-Z.
• KWAPISZ-OSADNIK, Katarzyna (2007). Podstawowe wiadomości z gramatyki polskiej i
francuskiej. Szkic porównawczy. Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
• LAURENT, Nicolas, DELAUNAY, Bénédicte (2018). Maîtriser la grammaire française. Paris :
Hatier.
• NAGÓRKO, Alicja (2006). Zarys gramatyki polskiej, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN.
• NAGÓRKO, Alicja (2010). Podręczna gramatyka języka polskiego. Warszawa : Wydawnictwo
Naukowe PWN.
• PIRON, Sophie (2013). Grammaire française. Misa à niveau. Bruxelles : De Boeck Duculot.
• POLAŃSKI, Edward, NOWAK, Tomasz (2011). Najnowszy podręcznik gramatyki języka
polskiego. Kraków : Petrus.
• RIEGEL, Martin, PELLAT, Jean-Christophe, RIOUL, René (1994). Grammaire méthodique du
français. Paris : PUF.
• SKARŻYŃSKI, Mirosław (2000). Słownik przypomnień gramatycznych dla studentów filologii
polskiej. Kraków : Księgarnia Akademicka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: