Konwersatorium językoznawcze - Słowniki jako źródła wiedzy językowej i narzędzia pracy filologa IIIz+p 3304-1D3XW-KJ-03
Kurs obejmuje następujące zagadnienia: typologia współczesnych słowników (z uwzględnieniem słowników elektronicznych), makrostruktura słowników, budowa artykułów hasłowych w różnych typach słowników, wykorzystanie słowników i proponowanych przez nie narzędzi wyszukiwania do pogłębienia wiedzy językoznawczej, znajomości języka oraz do redakcji tekstu i przekładu.
Omawia się różnice między słownikiem języka i encyklopedią, słownikiem ogólnym i specjalistycznym, a także specyfikę słownika jedno- i dwujęzycznego. Szczególną uwagę poświęca się budowie artykułu hasłowego słowników jednojęzycznych, definicji leksykalnej (z uwzględnieniem analizy relacji semantycznych), różnym typom definicji, roli przykładów słownikowych w opisie jednostki leksykograficznej oraz roli korpusów tekstów przydatnych do zweryfikowania znaczenia kontekstowego jednostki. Szczegółowej analizie poddane zostanie kilka słowników ogólnych (w wersji papierowej i elektronicznej) oraz kilkanaście słowników specjalistycznych (w obu wersjach).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć student:
Wiedza:
-zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu języka (K_W03)
-ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w
obszarach języka (K_W04)
-ma elementarną wiedzę o kierunkach badań w językoznawstwie oraz o najnowszych osiągnięciach w tej dyscyplinie (K_W06)
-ma wiedzę o rodzajach słowników, typie informacji zawartych w artykule hasłowym, różnych rodzajach definicji słownikowych, zastosowaniach różnych typów słowników jednojęzycznych, dwu- i wielojęzycznych.
Umiejętności:
- potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych,
aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację
niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01)
-umie posługiwać się właściwym słownikiem w pracy własnej, w szczególności w redagowaniu tekstu, tłumaczeniu, zbieraniu danych leksykalnych. W szczególności dotyczy to słowników jednojęzycznych (historycznych, etymologicznych) oraz źródeł encyklopedycznych tradycyjnych i z internetu.
-umie efektywnie wyszukiwać i korzystać z informacji zawartych w makro- i mikrostrukturach słowników.
- umie znajdować wyrazy bliskoznaczne, wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym, właściwe znaczenie kontekstowe wyrazów polisemicznych w redakcji własnego tekstu i przekładu.
-potrafi skonstruować parafrazę eksplikacyjną dla celów dydaktycznych (wyjaśnienia znaczenia wyrazu).
Kompetencje społeczne:
- rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się zawodowego i rozwoju osobistego,
ocenia własne kompetencje w różnych dziedzinach i doskonali umiejętności (K_K01)
-umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania (K_K02)
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: na podstawie obecności na zajęciach (dopuszcza się 2 nieobecności), aktywnego udziału w zajęciach, pracy zespołowej (prezentacja multimedialna), jednego sprawdzianu pisemnego. Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
W sem. zimowym 2021/2022 w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego przewiduje się pracę stacjonarną lub zdalną na platformie zoom.us. Wymagane zaplecze techniczne : dostęp do Internetu, mikrofon i kamerka.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów.
Literatura
A. Lehman, F. Martin-Berthet, Lexicologie. Sémantique, morphologie, lexicographie, Paris, Armand Colin, 2014.
M.-F. Mortureux, La lexicologie entre langue et discours. Paris, SEDES, Coll. Campus, 1997.
A.Niklas-Salmienen, La lexicologie, Armand Colin, 2015.
A.Rey, De l’artisanat des dictionnaires à une science du mot, Paris, Armand Colin 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: