Konwersatorium językoznawcze - Słowniki jako źródła wiedzy językowej i narzędzia pracy filologa IIIz+p 3304-1D3XW-KJ-03
Podstawowym celem zajęć jest przybliżenie uczestnikom konwersatorium, w jaki sposób można wykorzystać różne typy słowników i proponowane przez nie narzędzia wyszukiwania (zwłaszcza słowniki online) do pogłębienia wiedzy językoznawczej, znajomości języka oraz do redakcji tekstu i przekładu.
W ramach konwersatorium omawia się typologię współczesnych słowników (ze szczególnym uwzględnieniem słowników online), różnice między słownikiem językowym i encyklopedią, słownikiem ogólnym i specjalistycznym, a także specyfikę słownika jedno- i dwujęzycznego. Szczególną uwagę poświęca się budowie artykułu hasłowego słowników jednojęzycznych, definicji leksykalnej (z uwzględnieniem analizy relacji semantycznych), różnym typom definicji, roli przykładów słownikowych w opisie jednostki leksykograficznej oraz roli korpusów tekstów przydatnych do zweryfikowania znaczenia kontekstowego jednostki. Szczegółowej analizie poddane zostanie kilka słowników ogólnych (w wersji papierowej i elektronicznej) oraz kilkanaście słowników specjalistycznych (w obu wersjach).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć student:
Wiedza:
-zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, w szczególności językoznawstwa, w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01)
- zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię językoznawstwa ogólnego (K_W02)
- zna i rozumie w zaawansowanym stopniu główne procesy zachodzące w języku w krajach francuskiego obszaru kulturowego (K_W03)
-zna i rozumie w zaawansowanym stopniu kierunki i metodologię badań nad językiem, zwłaszcza w krajach francuskojęzycznego obszaru kulturowego (K_W04)
-zna i rozumie w zaawansowanym stopniu główne zagadnienia z zakresu językoznawstwa ogólnego i francuskiego (K_W06)
- zna i rozumie podstawowe pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W13)
-ma wiedzę o rodzajach słowników, typie informacji zawartych w artykule hasłowym, różnych rodzajach definicji słownikowych, zastosowaniach różnych typów słowników jednojęzycznych, dwu- i wielojęzycznych.
Umiejętności: student potrafi
- stosować podczas planowania badań podstawowe koncepcje teoretyczne właściwe dla językoznawstwa ogólnego i francuskiego (K_U01)
- rozpoznawać, analizować i interpretować różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura), stosując adekwatną terminologię oraz właściwe metody i narzędzia badawcze (K_U03)
-przedstawiać własne poglądy, odwołując się do różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych, oraz argumentować przyjęty punkt widzenia (K_U04)
- planować i przygotowywać wystąpienia ustne w języku francuskim, odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych właściwych dla językoznawstwa (K_U05)
-samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (K_U09)
-pracować w grupie, także w kontekście różnokulturowym (K_U10)
- stosować zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa (K_U12)
-stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie językoznawstwa(K_U13)
-potrafi posługiwać się właściwym słownikiem w pracy własnej, w szczególności w redagowaniu tekstu, tłumaczeniu, zbieraniu danych leksykalnych. W szczególności dotyczy to słowników jednojęzycznych (historycznych, etymologicznych) oraz źródeł encyklopedycznych tradycyjnych i z Internetu.
-potrafi efektywnie wyszukiwać i korzystać z informacji zawartych w makro- i mikrostrukturach słowników.
-potrafi skonstruować parafrazę eksplikacyjną dla celów dydaktycznych (wyjaśnienia znaczenia wyrazu).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
-krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności (K_K01)
-otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych (K_K02)
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: na podstawie obecności na zajęciach (dopuszcza się 2 nieobecności), aktywnego udziału w dyskusjach na zajęciach, pracy zespołowej (prezentacja multimedialna), jednego sprawdzianu pisemnego. Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Literatura
A. Lehman, F. Martin-Berthet, Lexicologie. Sémantique, morphologie, lexicographie, Paris, Armand Colin, 2014.
M.-F. Mortureux, La lexicologie entre langue et discours. Paris, SEDES, Coll. Campus, 1997.
A.Niklas-Salmienen, La lexicologie, Armand Colin, 2015.
A.Rey, De l’artisanat des dictionnaires à une science du mot, Paris, Armand Colin 2008.
Różne słowniki ogólne i specjalistyczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: