Współczesne trendy w nauce języków obcych 3302-WTN3-Z
Omawiane tematy są wybierane przez nauczyciela akademickiego i należą do nich:
1. Współczesna glottodydaktyka jako nauka.
2. Wybrane aspekty pedagogiczne współczesnych tendencji w nauczaniu języków obcych.
3. Wybrane aspekty psychologiczne współczesnych tendencji w nauczaniu języków obcych.
4. Wybrane aspekty ogólno-dydaktyczne współczesnych tendencji w nauczaniu języków obcych.
5. Wybrane aspekty glottodydaktyczne współczesnych tendencji w nauczaniu języków obcych.
6. Inne wybrane aspekty współczesnych tendencji w nauczaniu języków obcych.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Student osiąga następujące efekty uczenia się:
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu terminologię z zakresu psychopedagogiki, dydaktyki i glottodydaktyki oraz procesy nauczania/uczenia się, w tym języka niemieckiego w wybranych kontekstach edukacyjnych (K_W04);
- pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W10);
- fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w sposób szczególny niemieckiego obszaru językowego (K_W13);
W zakresie umiejętności student potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz rozwijać umiejętności badawcze z zakresu języka krajów niemieckiego obszaru językowego oraz z zakresu psychopedagogiki, dydaktyki, glottodydaktyki (K_U02);
- wykorzystać technologie informacyjne w nauce i pracy przy zachowaniu zasad etyki oraz zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze komunikatów medialnych, jak i w tworzeniu publikacji (K_U06);
- samodzielnie planować i realizować własne cele uczenia się przez całe życie (K_U07);
- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, w tym o charakterze interdyscyplinarnym (K_U08);
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K01);
- uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form (K_K02);
- krytycznie oceniać posiadaną wiedzę i odbierane treści, uznawać znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K_K03);
- przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej (K_K04);
Kryteria oceniania
Student uzyskuje zaliczenie przedmiotu na podstawie:
1. kontroli obecności (limit nieobecności nieusprawiedliwionych: 2 w semestrze);
2. oceny ciągłej (samodzielnego przygotowania do zajęć na podstawie literatury fachowej), prezentacji wybranych zagadnień;
3. prezentacji wybranych zagadnień/pisemnej pracy semestralnej o charakterze teoretyczno-praktycznym.
UWAGI
1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia.
2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu.
Literatura
Wybrana literatura:
Barkowski, H., Krumm, H.-J. (Hrsg.): Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübinge, Basel 2010.
Bausch, K.-R., Christ, H., Krumm , H.-J. (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, Basel 1995.
Caspari, D., Klippel, F., Legutke, M., Schramm, K. (Hrsg.): Forschungsmethoden in der Fremdsprachendidaktik. Tübingen 2016.
Chłopek, Z.: Metodyka nauczania języka niemieckiego. Warszawa 2019.
Coste, D., North, B., Sheils, J., Trim, J.: Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie sie, nauczanie, ocenianie. Warszawa 2003.
Frieberthäuser, B., Langer, A., Prengel, A. (Hrsg.): Handbuch. Qualitative Forschungsmethoden in der Erziehungswissenschaft. Weinheim, Basel 2013.
Gębal, P.: Dydaktyka języka obcego. Warszawa 2021.
Hallet, W., Königs, F. G. (Hrsg.): Hadbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze-Velber 2013.
Heimlich, U.: Pädagogik bei Lernschwierigkeiten. Sonderpädagogische Förderung im Förderschwerpunkt Lernen. Bad Heilbrunn 2016.
Horstmann, G., Dreisbach, G.: Allgemeine Psychologie 2 kompakt. Weinheim, Basel 2017.
Jaroszewska, A.: O glottodydaktyce słowami glottodydaktyków. W: Języki obce w szkole, 4/ 2014, 52-66.
Karpeta-Peć, B.: Otwarty, aktywny, samodzielny … Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Warszawa 2008.
Karpeta-Peć, B.: Otwarci na sukces – alternatywne formy pracy w dydaktyce języków obcych. W: Języki obce w szkole, 4/2013, 123-131.
Karpeta-Peć, B.: Innowacyjne rozwiązania glottodydaktyczne w kształceniu kompetencji międzykulturowej. W: Neofilolog, 46/2 (2016), 185-198.
Keller, G.: Psychologie für den Schulalltag. Huber Verlag 2012.
Kiel, E. (Hrsg.): Unterricht sehen, analysieren, gestalten. Bad Heilbrunn 2018.
Lehner, M.: Allgemeine Didaktik. Bern, Stuttgart, Wien 2009.
Łobocki, M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1999.
Łobocki, M.: Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków 2000.
Mietzel, G.: Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. Göttingen 2017.
Nieweler, A.: Fremdsprachen unterrichten. Stuttgart 2019.
Peć, B.: Traditionelle und innovative Lehr- und Lernformen in der akademischen Deutschlehrerausbildung. In: Studia Niemcoznawcze/ Studien zur Deutschkunde. Tom specjalny/ Sonderband LXIII (2019), 73-90.
Peć, B.: Interdyscyplinarna specyfika kształcenia nauczycieli języków obcych (ze szczególnym uwzględnieniem pedeutologii i glottodydaktyki). W: Aleksandrzak, A., Chudak, S., Górecka, J. (red.): Interdyscyplinarność w glottodydaktyce. Neofilolog 55/1 (2020), 27-49.
Peć, B.: Interdisziplinarität der Deutschlehrerausbildung. In: Gębal, P., Jaroszewska, A., Kumięga, Ł. (Hrsg.): Pädagogisch-fremdsprachendidaktische Verortungen der Lehrerforschung. Göttingen 2021, 147-169.
Salewski, Ch., Renner, B.: Differentielle und Persönlichkeitspsychologie. München 2009.
Settinieri, J., Demirkaya, S., Feldmeyer, A., Gültekin-Karakoç, Riemer, C. (Hrsg.): Empirische Forschungsmethoden für Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Eine Einführung. Paderborn 2014.
Sobańska-Jędrych, J., Karpeta-Peć, B., Torenc, M.: Rozwijanie zdolności językowych na lekcji języka obcego. Warszawa 2013.
Spering, M., Schmidt, T.: Allgemeine Psychologie 1 kompakt. Weinheim, Basel 2017.
Widła, H. (red.): Glottodydaktyka jako nauka. Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego. W: Neofilolog, 34/2010.
Wilczyńska, W., Michońska- Stadnik, A.: Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków 2010.
Hinweise auf Rechtsvorschriften:
Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz. U. 24 lutego 2017. Poz. 356.
Rozporządzenie MEN z dnia 14 września 2023 w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Dz. U. 2 października 2023. Poz. 2102.
Rozporządzenie MEN z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. Dz. U. 2 marca 2018. Poz. 467.
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela. Dz.U. 1982 Nr 3 poz. 19.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: