Wstępna praktyka dydaktyczna I-III etap edukacyjny (nieobowiązkowe, kształcenie nauczycieli) 3302-WPD13-L
Nadrzędnym celem Wstępnej praktyki (glotto)dydaktycznej jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela języka niemieckiego i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu glottodydaktyki z rzeczywistością pedagogiczną. Praktyka jest zintegrowana z realizacją zajęć z zakresu glottodydaktyki. Praktyki obejmują poznanie zadań dydaktycznych realizowanych przez szkoły, sposobów funkcjonowania oraz organizacji pracy dydaktycznej placówki systemu oświaty, rodzajów dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkołach. W ramach WPD student wyciąga wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela (w tym przede wszystkim nauczyciela języka niemieckiego), jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwuje stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej. Analizuje, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania glottodydaktycznego sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. Praktyka bazuje na skutecznym współdziałaniu z opiekunami praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności dydaktyczno-wychowawczych w kontekście nauczania języka niemieckiego.
Rodzaj przedmiotu
nieobowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: Zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji (https://prk.men.gov.pl/polska-rama-kwalifikacji-prk/) oraz zgodnie z Rozporządzeniem MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela student osiąga następujące efekty uczenia się:
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- język krajów niemieckiego obszaru językowego i jego specyfikę oraz jest świadomy interferencji między językiem ojczystym i niemieckim (P6S_WG; K_W03);
- terminologię z zakresu dydaktyki ogólnej i glottodydaktyki oraz procesy nauczania/uczenia się, w tym języka niemieckiego w wybranych kontekstach na wszystkich etapach edukacyjnych (P6S_WG/ P6S_WK; K_W04);
- zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę lub placówkę systemu oświaty (D.2.W1);
- sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki systemu oświaty (D.2.W2);
- rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty (D.2.W3.).
W zakresie umiejętności student potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz rozwijać umiejętności badawcze z zakresu dydaktyki ogólnej i glottodydaktyki (P6S_UW/ P6S_UO; K_U02);
- posługiwać się językiem niemieckim zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, przygotowywać typowe prace pisemne i wystąpienia ustne w języku polskim i języku niemieckim w zakresie psychopedagogiki, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (P6S_UK; K_U04);
- samodzielnie planować i realizować własne cele uczenia się przez całe życie (P6S_UU; K_U07);
- wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej (D.2.U1);
- zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć (D.2.U2);
- analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk (D.2.U3).
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- współdziałania z nauczycielem-opiekunem praktyk, innymi nauczycielami, terapeutami i pracownikami szkoły oraz do pracy w zespołach nauczycielskich, przyjmując w nich różne role, oraz określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (P6S_KK/ P6S_KR; K_K01);
- uczestnictwa w życiu społecznym szkoły (P6S_KR/ P6S_KO; K_K02);
- krytycznie oceniać posiadaną wiedzę i odbierane treści, uznawać znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (P6S_KK; K_K03);
- skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych (D.2.K1).
Kryteria oceniania
Ocena Wstępnej praktyki (glotto)dydaktycznej jest dokonywana na podstawie przedstawionej przez studenta:
1) dokumentacji formalnej (Dziennik praktyk - zawierający potwierdzenie i opis zrealizowanej praktyki, opinie nauczycieli itp. oraz samoocenę studenta)
2) dokumentacji (glotto)dydaktycznej (Portfolio - w tym 3 wybranych szczegółowych arkuszy obserwacyjnych w języku niemieckim wraz z materiałami pomocniczymi) oraz
3) udziału w zajęciach Glottodydaktyka - wykład oraz aktywności na zajęciach Glottodydaktyka (Dydaktyka języka niemieckiego
- ćwiczenia).
Na zakończenie ma miejsce ewaluacja ustna z koordynatorem praktyk pedagogicznych w IG UW (ewentualnie innym wyznaczonym opiekunem z ramienia IG).
Szczegółowe zasady określa regulamin Wstępnej praktyki (glotto)dydaktycznej w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Wszystkie sprawy wątpliwe, związane z realizacją Wstępnej praktyki (glotto)dydaktycznej, powinny być rozstrzygane w porozumieniu z koordynatorem praktyk pedagogicznych z ramienia IG UW.
Praktyki zawodowe
Merytorycznym warunkiem uzyskania zaliczenia jest rzetelne zrealizowanie 30 godzin Wstępnej praktyki (glotto)dydaktycznej o charakterze obserwacyjno-aktywnym w dowolnych szkołach (min. 2 placówkach oferujących nauczanie na różnych etapach edukacyjnych, w tym w co najmniej 1 szkole podstawowej i 1 szkole ponadpodstawowej).
Literatura
Bimmel, P./ B. Kast/ G. Neuner: Arbeit mit Lehrwerklektionen. Fernstudieneinheit. Goethe Institut: München 1993.
Böhmann, M. /Schäfer-Munro, R.: Kursbuch Schulpraktikum. Beltz Verlag: Weinheim und Basel 2008.
Butzkamm, W.: Unterrichtssprache Deutsch. Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler. Deutsch als Fremdsprache. Hueber: Ismaning 2000.
Dzierzgowska, I.: Jak uczyć metodami aktywnymi. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2004.
Heyd, G.: Deutsch lehren. Verlag Moritz Diesterweg; Frankfurt am Main 1991.
Iluk, J.: Polsko-niemiecki słownik wyrażeń i zwrotów lekcyjnych. WSiP: Warszawa 1993.
Janicka, M.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych I etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014.
Karpeta-Peć, B./ J. Peć: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych III etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014.
Kleban, M.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych II etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014.
Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2005.
Komorowska, H.: Skuteczna nauka języka obcego. CODN: Warszawa 2009.
Komorowska, H.: Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Oficyna Wydawnicza Łośgraf: Warszawa 2011.
Meyer, H.: Was ist guter Unterricht? Sonderausgabe. Cornelsen Scriptor: Berlin 2004.
Schart, M./ Legutke, M.: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung. Klett-Langenscheidt: München 2018.
Storch, G.: Deutsch als Fremdsprache – eine Didaktik. Fink Verlag: München 1999.
Zawadzka, E.: Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Oficyna Wydawnicza „Impuls”: Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: