Szwajcaria, Austria i Liechtenstein obecnie 3302-SAL-OG
Kurs prowadzony jest zdalnie na platformie Google Meet.
Kurs prowadzony jest na poziomie B2.
Czy można analizować wzajemnie relacje między krajami niemieckojęzycznymi tylko od czasu do czasu uwzględniając perspektywę Niemiec? Czy Szwajcarią, Austrią i Liechtensteinem można zajmować się osobno? Jakie znaczenie ma obowiązujący w danym kraju język urzędowy? Z pewnością wszystkie kraje niemieckojęzyczne stanowią ten sam krąg kulturowy oraz istnieją między nimi ścisłe powiązania gospodarcze i polityczne, to jednak są suwerennymi krajami z własną oryginalną specyfiką, której nie ma w sąsiednich krajach. Dlatego warto przyjrzeć się Szwajcarii, Austrii i Liechtensteinowi i lepiej je zrozumieć. Z tego powodu celem kursu jest umożliwienie zapoznania się z poniższymi zagadnieniami:
1. Szwajcaria jako kraj, do którego najchętniej emigrują Niemcy
2. Zalety i wady emigracji do Szwajcarii
3. Kantony i języki Szwajcarii
4. Szwajcarska odmiana języka niemieckiego
5. Szwajcaria i Niemcy - porównanie
6. Szwajcaria – jej gospodarka i innowacje
7. Najbardziej znani Szwajcarzy
8. System szkolnictwa w Szwajcarii, Austrii i Niemczech
9. Szwajcaria i Austria - porównanie
10. Zalety i wady emigracji do Austrii
11. Austria i Niemcy – porównanie
12. Austriacka odmiana języka niemieckiego
13. Najbardziej znani Austriacy
14. Liechtenstein – jego historia, ustrój polityczny i gospodarka
15. Zalety i wady emigracji do Liechtensteinu
Kurs jest opracowany zgodnie z zasadami metody zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego (CLIL).
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
języki obce
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent/ka zna i rozumie:
- fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w sposób szczególny niemieckiego obszaru językowego (K_W08)
Umiejętności: absolwent/ka potrafi:
- wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej (K_U03) z takich dziedzin, jak: kulturoznawstwo, językoznawstwo, sztuka
- kierować pracą zespołu, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych, podejmując wiodącą rolę w zespołach (K_U06), wyrażać opinię i popierać ją argumentami, aktywnie uczestniczyć w dyskusji
- posługiwać się językiem niemieckim na poziomie B2
- wymienić różnice dialektalne między standardowym językiem niemieckim i jego odmianami w Szwajcarii i Austrii
Kompetencje społeczne: absolwent/ka jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (K_K05)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, aktywny w nich udział oraz uzyskanie z końcowego zaliczenia ustnego min. 60%.
Dopuszczalna liczba nieobecności to trzy, przy czym nieuczestniczenie w zajęciach nie zwalnia ze znajomości przerobionego materiału.
Zaliczenie ustne składa się z dwóch części:
1. scharakteryzowanie wylosowanego zagadnienia dotyczące przerobionego materiału, używając słownictwa i struktur na poziomie B2
2. trzyminutowa wypowiedź na wybrany przez siebie temat dotyczący Szwajcarii, Austrii i Liechtensteinu obecnie
Aby otrzymać ocenę pozytywną, należy uzyskać z każdej części min. 60%.
Punktacja:
60-67 % 3
68- 75% 3,5
76- 83% 4
84- 91% 4,5
92- 100% 5
Forma i kryteria oceniania zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie jedynie w zgodzie z regulacjami obowiązującymi w danym czasie na Uniwersytecie Warszawskim oraz w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Praktyki zawodowe
nie doytczy
Literatura
wybrane przez prowadzącą fragmenty filmów, blogów, reportaży, wywiadów i publikacji oraz opracowane przez prowadzącą zadania leksykalne i gramatyczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: