Psychologiczno-pedagogiczny projekt badawczy 3302-Pppb1-L
Podczas seminarium w sposób szczegółowy i pogłębiony będą omawiane następujące zagadnienia:
1. Pojęcia psychologii - czynniki warunkujące proces uczenia się i ich specyfika
2. Teorie i struktura osobowości – rola różnic indywidualnych w procesie uczenia się
3. Poznanie i spostrzeganie społeczne, obejmujące pogłębioną wiedzę na temat postaw, stereotypów, uprzedzeń, zachowań społecznych i ich uwarunkowań, typów zachowań, stresu i porozumiewania się z ludźmi.
4. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole na wszystkich etapach edukacyjnych
5. Wychowanie a rozwój – funkcje i procesy wychowawcze, środowiska wychowawcze i ich wpływ na rozwój, konteksty wychowania
6. Szkoła jako instytucja wychowawcza
7. Zawód nauczyciela i jego specyfika
8. Komunikacja i kultura języka
9. Poznawanie uczniów – techniki, funkcjonowanie uczniów w szkole, uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z trudnościami w nauce
10. Pojęcie normy i patologii z pogłębioną wiedzą na temat różnego typu zaburzeń. Ponadto omówione zostaną w sposób pogłębiony informacje na temat agresji i przemocy w szkole, uzależnień i zaburzeń w odżywianiu, jak również problemy zdrowotne ucznia i ich wpływ na jego sytuację szkolną, rodzaje niepełnosprawności i jej konsekwencje psychologiczne
11. Profilaktyka w szkole, obejmująca konstruowanie klasowych i szkolnych programów profilaktycznych, promocję i ochronę zdrowia uczniów, diagnozę w pedagogice, rozpoznawanie i ocenę poziomu rozwoju ucznia, pomoc psychologiczno-pedagogiczną, a także współpracę z rodzicami ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i specjalistami pracującymi z uczniem
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
1. ma pogłębioną wiedzę z zakresu rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
K_W01
K_W02
2. posiada szczegółową wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), oraz ich prawidłowości i zakłóceń
K_W01
K_W02
3. ma pogłębioną wiedzę o współczesnych teoriach dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów na wszystkich etapach edukacyjnych
K_W02
K_W17
K_W18
4. posiada zgłębioną wiedzę o głównych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
K_W01
K_W02
5. posiada uszczegółowioną wiedzę z obszaru projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do wszystkich etapów edukacyjnych i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami w rozwoju
K_W08
K_W19
K_W20
K_W21
6. ma pogłębioną wiedzę dotyczącą struktury i funkcji systemu edukacji − celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych
K_W01
K_W02
7. ma szczegółową wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych
K_W01
K_W02
8. posiada pogłębioną wiedzę z zakresu specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych
K_W01
K_W02
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent:
1. potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji
K_U01
K_U15
2. potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na wszystkich etapach edukacyjnych
K_U15
K_U16
K_U17
3. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii
K_U15
K_U17
4. potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z danym etapem edukacyjnym
K_U01
K_U02
5. potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej
K_U01
K_U02
6. potrafi indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów
K_U01
K_U02
7. posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie psychopedagogiki
K_U02
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent:
1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych)
K_K01
K_K03
2. jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela
K_K04
3. ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
K_K03
K_K04
4. ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej
K_K04
5. ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania uczniów
K_K04
6. odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze)
K_K04
Kryteria oceniania
Systematyczne opracowanie pisemnych zagadnień do omawianych tematów,
samodzielnie przygotowane zagadnienie z dziedziny glottodydaktyki w krótkiej formie pisemnej.
Forma zdalna.
Literatura
Berk, L. E. (2009) Entwicklungspsychologie. München: Pearson Studium.
Bonar, J. (red.) (2011) Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Bovet, G. / Huvendiek, V. (2011) Leitfaden Schulpraxis. Berlin: Cornelsen.
Einsiedler, W, Götz, M., Hartinger, A u.a. (Hrsg.) (2014) Handbuch der Grundschulpädagogik und Grundschuldidaktik. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt.
Fontana, D. (2001) Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Spółka.
Friedmann, H. S., Schustack, M. W., Persönlichkeitspsychologie und Differentielle Psychologie. München: Pearson Studium.
Jaroszewska, A. (2007) Nauczanie języka obcego w kształceniu wczesnoszkolnym. Rozwój świadomości wielokulturowej dziecka. Wrocław: Atut.
Komorowska, H. (red.) (2011) Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Kwieciński Z. / Śliwerski B. (red.) (2003), Pedagogika, tom I, II, , Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lohaus, A., Vierhaus M. (2015), Entwicklungspsychologie des Kindes- und Jugendalters für Bachelor. Berlin und Heidelberg: Springer-Verlag.
Mazur, J. E. (2006), Lernen und Verhalten. München: Pearson Studium.
Mietzel G, (2002), Wege in die Entwicklungspsychologie – Kindheit und Jugend. Weinheim: Beltz.
Mietzel, G. (2007) Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. Göttingen: Hogrefe.
Woolfolk, A. (2008) Pädagogische Psychologie. München: Pearson Studium.
Zawadzka, E. (2004) Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls.
Zawadzka-Bartnik, E. (2010) Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Kraków: Impuls.
Zimbardo, P. G., Gerrig, R. J. (2008). Psychologie. München: Pearson Studium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: