- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Poezja Ziemi: ekologia, język i kryzys planetarny 3302-PZEIKP-OG
Seminarium zaprasza do zgłębienia relacji między poezją a ekologią oraz sposobu, w jaki język poetycki może oddziaływać na nasze postrzeganie relacji między światem ludzki i więcej niż ludzkim. Przez pryzmat polskiej i obcojęzycznej (w przekładach) poezji ostatnich trzech dekad, będziemy eksplorować różnorodne aspekty związane z reprezentacjami pozaludzkiej przyrody ożywionej i nieożywionej, zanieczyszczeniem środowiska, stratą bioróżnorodności i innymi wyzwaniami, jakie stawia przed nami współczesna rzeczywistość.
Program seminarium będzie obejmował prezentacje, dyskusje oraz warsztaty, w których osoby uczestniczące w zajęciach będą mieli okazję dzielić się swoimi perspektywami oraz tworzyć własne interpretacje wierszy inspirowanych tematyką ekologiczną. Poprzez tę interaktywną wymianę myśli i doświadczeń, zamierzamy poszerzyć nasze zrozumienie roli języka jako narzędzia do budowania więzi z przyrodą i mobilizowania do działania na rzecz planety. Podczas seminarium omówione zostaną również koncepcje związane z biosemiotyką, czyli badaniem biologicznych procesów w kontekście tworzenia znaczeń. Poprzez analizę poezji ekologicznej oraz dyskusje nad sposobami wykorzystania języka do budowania świadomości planetarnej, będziemy poszukiwać inspiracji i strategii, które mogą przyczynić się do tworzenia bardziej zrównoważonej i odpowiedzialnej relacji człowieka z przyrodą.
W trakcie zajęć omówione zostaną utwory takich poetów_ek jak Julia Fiedorczuk, Magdalena Lebda, Anna Adamowicz, Bianka Rolando, Marcin Ostrychacz, Stanisław Kalina Jaglarz, Ariel Rose, Forrest Gander, Adam Dickinson, Maria Baranda, Anja Utler, Esther Kinsky i. in.
W cyklu 2024L:
Wykład zaprasza do zgłębienia relacji między poezją a ekologią oraz sposobu, w jaki język poetycki może oddziaływać na nasze postrzeganie relacji między światem ludzki i więcej niż ludzkim. Przez pryzmat polskiej i obcojęzycznej (w przekładach) poezji ostatnich kilku dekad, będziemy eksplorować różnorodne aspekty związane z reprezentacjami pozaludzkiej przyrody ożywionej i nieożywionej, zanieczyszczeniem środowiska, stratą bioróżnorodności i innymi wyzwaniami, jakie stawia przed nami współczesna rzeczywistość. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
– student_ka zna podstawowe zjawiska w obrębie polskiej i międzynarodowej twórczości poetyckiej ostatnich dekad związane z tematyką ekologiczną,
– student_ka zna podstawowe pojęcia i koncepcje z zakresu posthumanizmu i humanistyki środowiskowej (np. naturokultura, antropocen, , chthulucen, ciemna ekologia, ekologia bez natury itp.) oraz potrafi je stosować do pracy z tekstem literackim,
– student_ka potrafi poruszać się w kontekstach interdyscyplinarnych i wielopoziomowych dyskursach naukowych w zakresie przewidzianym programem zajęć,
– student_ka rozumie zależności pomiędzy twórczością poetycką, dyskursem naukowym, postawami życiowymi i zjawiskami planetarnymi w kontekście kryzysu ekologicznego na Ziemi.
Kryteria oceniania
aktywny udział w seminarium i napisanie krótkiego eseju
Literatura
– Aloi, Giovanni, Susan McHugh (eds.), Posthumanism in Art and Science. A Reader, New York 2021;
– Bakke, Monika, Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Poznań 2015;
– Bennett, Jane, Vibrant Matter. A Political Ecology of Things, Durham/London 2010;
– Barad, Karen, Posthumanistyczna performatywność: ku zrozumieniu, jak
materia zaczyna mieć znaczenie, przeł. Joanna Bednarek, w: Agnieszka Gajewska (red.), Teorie
wywrotowe. Antologia przekładów, Poznań 2012, s. 323–360;
– Braidotti, Rosi, Po człowieku, przeł. Joanna Bednarek, Agnieszka Kowalczyk, Warszawa 2014;
– Domańska, Ewa, Humanistyka ekologiczna, w: „Teksty Drugie” 2013, 1-2, s. 13-32;
– Fiedorczuk, Julia, Gerardo Beltrán, Ekopoetyka. Ekologiczna obrona poezji, Warszawa 2020;
– Fiedorczuk, Julia, Paweł Piszczatowski (ed.), Places that the map can’t contain: Poetics in the Anthropocene, Göttingen 2023;
– Haraway, Donna, Manifest cyborgów, przeł. Sławomir Królak, Ewa Majewska. w: „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 1 (3), 2003, s. 49–87;
– Haraway, Donna, Staying with the Trouble. Making Kin in the Chthulucene, Durham/London 2016;
– Morton, Timothy, Dark Ecology. For a Logic of Future Coexistence, New York 2016.
W cyklu 2024L:
– Aloi, Giovanni, Susan McHugh (eds.), Posthumanism in Art and Science. A Reader, New York 2021; |
Uwagi
W cyklu 2024L:
Zajęcia odbywają się zdalnie i prowadzone są w języku polskim. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: