Praktyka psychologiczno-pedagogiczna - I i II etap edukacyjny 3302-PPP2-Z
W trakcie praktyki psychologiczno-pedagogicznej następuje kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych przez:
1) zapoznanie się ze specyfiką szkół podstawowych, przedszkoli i ewentualnie innych placówek, realizujących kształcenie i wychowanie, w szczególności poznanie realizowanych przez nie zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;
2) obserwowanie aktywności, interakcji, procesów komunikowania, czynności i działań uczniów oraz nauczycieli, dynamiki grupy;
3) współdziałanie z nauczycielami w sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa, w podejmowaniu działań wychowawczych, prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych (w tym dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi);
4) pełnienie roli opiekuna-wychowawcy na I/II etapie edukacyjnym, w szczególności: diagnozowanie, poznawanie uczniów i wychowanków, samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych i zajęć wychowawczych, sprawowanie opieki nad grupą, animowanie aktywności grupy, podejmowanie indywidualnej pracy z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi);
5) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym: prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocenę własnego funkcjonowania oraz przebiegu prowadzonych działań, konsultacje z opiekunem praktyk, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów w ramach zajęć wybieralnych Psychopedagogika - I etap edukacyjny oraz Psychopedagogika - II etap edukacyjny.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Student posiada podstawową wiedzę na temat wychowania, struktury i funkcji systemu edukacji, podmiotów działalności pedagogicznej oraz specyfiki funkcjonowania dzieci w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych, etyki zawodu nauczyciela na I i II etapie edukacyjnym.
K_W01
2. Student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu psychologii i pedagogiki, popartą doświadczeniem w jej praktycznym zastosowaniu.
K_W03
2. Student posiada wiedzę pozwalająca na rozumienie procesów wychowania na I i II etapie edukacyjnym oraz zna specyfikę pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkolnictwie i posiada wiedzę z zakresu etyki zawodu nauczyciela.
K_W14
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych na I i II etapie edukacyjnym, wykorzystując wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.
K_U03
2. Student potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na I i II etapie edukacyjnym.
K_U06
3. Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków.
K_U09
4. Student posiada umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów, potrafi analizować własne działania pedagogiczne (wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji.
K_U05
5. Student potrafi zaplanować oraz samodzielnie przeprowadzić zajęcia o charakterze opiekuńczo-wychowawczym.
K_U06
6. Student posiada umiejętność przygotowania pisemnych prac w języku niemieckim z zakresu psychopedagogiki jako wynik własnych obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych na I i II etapie edukacyjnym.
K_U09
7. Student posiada kompetencję językową w zakresie języka niemieckiego jako obcego (poziom B2+ wg ESOKJ).
K_U11
POSTAWY:
1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie stopniowego realizowania działań pedagogicznych (wychowawczych i opiekuńczych) na I/ II etapie edukacyjnym.
K_K01
2. Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela na I i II etapie edukacyjnym.
K_K02
3. Student ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na I i II etapie edukacyjnym.
K_K03
4. Student ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.
K_K01
K_K04
5. Studenta-praktykanta cechują postawy prospołeczne i poczucie odpowiedzialności.
K_K02
Kryteria oceniania
Ocena praktyki psychologiczno-pedagogicznej jest dokonywana na podstawie przedstawionej przez studenta:
1) dokumentacji formalnej (Dziennik praktyk - zawierający potwierdzenie i opis zrealizowanej praktyki, opinie nauczycieli/ psychologa/ pedagoga itp. oraz samoocenę studenta)
2) dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej (3 wybranych szczegółowych arkuszy obserwacyjnych w języku niemieckim wraz z materiałami pomocniczymi) oraz
3) aktywności na zajęciach wybieralnych Psychopedagogika - I etap edukacyjny oraz Psychopedagogika - II etap edukacyjny (Karta oceny praktyk).
Szczegółowe zasady określa Regulamin praktyki psychologiczno-pedagogicznej – I i II etap edukacyjny w ramach studiów I stopnia w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Wszystkie sprawy wątpliwe, związane z realizacją Praktyki psychologiczno-pedagogicznej, powinny być rozstrzygane w porozumieniu z koordynatorem praktyk pedagogicznych z ramienia IG UW.
Forma zdalna.
Szczegółowe zasady określa Regulamin praktyki psychologiczno-pedagogicznej w ramach studiów I stopnia w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Wszystkie sprawy wątpliwe, związane z realizacją Praktyki psychologiczno-pedagogicznej, powinny być rozstrzygane w porozumieniu z koordynatorem praktyk pedagogicznych z ramienia IG UW.
*Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Böhmann, M. /Schäfer-Munro, R.: Kursbuch Schulpraktikum. Beltz Verlag: Weinheim und Basel 2008.
Bovet, G./ Huvendiek, V.: Leitfaden Schulpraxis. Cornelsen: Berlin 2011.
Dzierzgowska, I.: Jak uczyć metodami aktywnymi. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2004.
Einsiedler, W./ Götz, M./ Hartinger, A. u.a. (Hrsg.): Handbuch der Grundschulpädagogik und Grundschuldidaktik. Verlag Julius Klinkhardt: Bad Heilbrunn 2014.
Lohaus, A./ Vierhaus, M,: Entwicklungspsychologie des Kindes- und Jugendalters für Bachelor. Springer-Verlag: Barlin/ Heidelberg 2015.
Meyer, H.: Was ist guter Unterricht? Sonderausgabe. Cornelsen Scriptor: Berlin 2004.
Mietzel, G.: Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. Hogrefe: Göttingen 2007.
Pyżalski, J.: Nauczyciele – uczniowie. Dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie. Impuls: Kraków 2007.
Zawadzka-Bartnik, E.: Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Impuls: Kraków 2010.
Oraz czasopismo Pädagogik.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: