Praktyka psychologiczno-pedagogiczna I-III etap edukacyjny (nieobowiązkowe, kształcenie nauczycieli) 3302-PPP13-L
Nadrzędnym celem Praktyki psychologiczno-pedagogicznej - I- III etap edukacyjny jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu psychopedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną. Praktyka jest zintegrowana z realizacją zajęć z zakresu psychopedagogiki. Celem praktyk jest wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności podczas samodzielnej realizacji wyznaczonych zadań, pogłębianie refleksji psychologiczno-pedagogicznej wobec sytuacji wychowawczych i dydaktycznych w szkole, a także doskonalenie umiejętności dokumentowania i ewaluacji własnej pracy. Praktyki obejmują: poznanie dokumentów prawnych szkoły, w której realizowana jest praktyka: statut, program wychowawczo - profilaktyczny, program współpracy z rodzicami, wewnątrzszkolny system oceniania, kompetencje rady pedagogicznej, inne regulaminy obowiązujące na terenie szkoły; nabycie umiejętności prowadzenia i korzystania z dokumentacji szkolnej: plan, program, rozkład materiału, dziennik lekcyjny, arkusze osiągnięć uczniów; poznanie obowiązków nauczyciela-wychowawcy klasy; poznanie zasad oceny pracy nauczyciela, wynikających z planu nadzoru pedagogicznego; ocenę stylu kierowania i komunikowania się z klasą nauczyciela-wychowawcy oraz deklarowanych przez niego trudności w pracy zawodowej na podstawie obserwacji prowadzonych przez niego lekcji (oraz np. na podstawie przeprowadzonej ankiety lub wywiadu); analizę zdarzenia krytycznego; samodzielne zaprojektowanie scenariusza zajęć; przygotowanie studium przypadku ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych; dokonanie samooceny nabytej wiedzy i umiejętności zgodnie z arkuszem autoewaluacji.
Rodzaj przedmiotu
nieobowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji (https://prk.men.gov.pl/polska-rama-kwalifikacji-prk/) oraz zgodnie z Rozporządzeniem MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela student osiąga następujące efekty uczenia się:
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- język krajów niemieckiego obszaru językowego i jego specyfikę oraz jest świadomy interferencji między językiem ojczystym i niemieckim (P6S_WG; K_W03);
- terminologię z zakresu psychopedagogiki oraz procesy nauczania/uczenia się, w tym języka niemieckiego w wybranych kontekstach na wszystkich etapach edukacyjnych (P6S_WG/ P6S_WK; K_W04);
- zadania charakterystyczne dla szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają (B.3.W1);
- organizację, statut i plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego (B.3.W2);
- zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią (B.3.W3).
W zakresie umiejętności student potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz rozwijać umiejętności badawcze z zakresu psychopedagogiki (P6S_UW/ P6S_UO; K_U02);
- posługiwać się językiem niemieckim zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, przygotowywać typowe prace pisemne i wystąpienia ustne w języku polskim i języku niemieckim w zakresie psychopedagogiki, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (P6S_UK; K_U04);
- samodzielnie planować i realizować własne cele uczenia się przez całe życie (P6S_UU; K_U07);
- wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze (B.3.U1);
- wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów (B.3.U2);
- wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas (B.3.U3);
- wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich (B.3.U4.);
- zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych (B.3.U5);
- analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk (B.3.U6).
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- współdziałania z nauczycielem-opiekunem praktyk, innymi nauczycielami, terapeutami i pracownikami szkoły oraz do pracy w zespołach nauczycielskich, przyjmując w nich różne role, oraz określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (P6S_KK/ P6S_KR; K_K01);
- uczestnictwa w życiu społecznym szkoły (P6S_KR/ P6S_KO; K_K02);
- krytycznie oceniać posiadaną wiedzę i odbierane treści, uznawać znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (P6S_KK; K_K03);
- skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy (B.3.K1).
Kryteria oceniania
Ocena Praktyki psychologiczno-pedagogicznej - I- III etap edukacyjny jest dokonywana na podstawie przedstawionej przez studenta:
1) dokumentacji formalnej (Dziennik praktyk - zawierający potwierdzenie i opis zrealizowanej praktyki, opinie nauczycieli/ psychologa/ pedagoga itp. oraz samoocenę studenta)
2) dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej (Portfolio - w tym 3 wybranych szczegółowych arkuszy obserwacyjnych w języku niemieckim wraz z materiałami pomocniczymi) oraz
3) aktywności na zajęciach Psychologia - warsztaty zintegrowane oraz Psychologia - warsztaty zintegrowane.
Na zakończenie ma miejsce ewaluacja ustna z koordynatorem praktyk pedagogicznych w IG UW (ewentualnie innym wyznaczonym opiekunem z ramienia IG).
Szczegółowe zasady określa regulamin Praktyki psychologiczno-pedagogicznej I-III etap edukacyjny w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Wszystkie sprawy wątpliwe, związane z realizacją Praktyki psychologiczno-pedagogicznej, powinny być rozstrzygane w porozumieniu z koordynatorem praktyk pedagogicznych z ramienia IG UW.
Praktyki zawodowe
Merytorycznym warunkiem uzyskania zaliczenia jest rzetelne zrealizowanie 30 godzin praktyk psychologiczno-pedagogicznych o charakterze obserwacyjno-aktywnym w dowolnych szkołach (min. 2 placówkach oferujących nauczanie na różnych etapach edukacyjnych, w tym w co najmniej 1 szkole podstawowej i 1 szkole ponadpodstawowej).
Literatura
Böhmann, M. /Schäfer-Munro, R.: Kursbuch Schulpraktikum. Beltz Verlag: Weinheim und Basel 2008.
Bovet, G./ Huvendiek, V.: Leitfaden Schulpraxis. Cornelsen: Berlin 2011.
Chałas, K.: Wychowanie ku wartościom. Jedność: Lublin/ Kielce 2003.
Dzierzgowska, I.: Jak uczyć metodami aktywnymi. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2004.
Einsiedler, W./ Götz, M./ Hartinger, A. u.a. (Hrsg.): Handbuch der Grundschulpädagogik und Grundschuldidaktik. Verlag Julius Klinkhardt: Bad Heilbrunn 2014.
KUuter, M./ Trautwein, U.: Psychologie des Unterrichts. Ferdinand Schöningh: Paderborn 2018.
Lohaus, A./ Vierhaus, M,: Entwicklungspsychologie des Kindes- und Jugendalters für Bachelor. Springer-Verlag: Barlin/ Heidelberg 2015.
Meyer, H.: Was ist guter Unterricht? Sonderausgabe. Cornelsen Scriptor: Berlin 2004.
Mietzel, G.: Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. Hogrefe: Göttingen 2007.
Obuchowska, I.: Drogi dorastania. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne: Warszawa 1996.
Pyżalski, J.: Nauczyciele – uczniowie. Dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie. Impuls: Kraków 2007.
Rogers, B.: Trudna klasa. Opanować, wychować, nauczyć... Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2006.
Rosenberg, M. B.: Porozumienie bez przemocy. Czarna Owca: Warszawa 2019.
Zawadzka-Bartnik, E.: Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Impuls: Kraków 2010.
Oraz czasopismo Pädagogik.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: