Psychopedagogika - aspekty pedagogiczne 3302-PP1w-L
Celem wykładu jest prezentacja teoretycznych podstaw wychowania oraz kluczowych zagadnień i problemów związanych z pracą nauczyciela języka niemieckiego w szkole. Podczas kursu poruszone zostaną następujące zagadnienia: teoria i wiedza naukowa w pedagogice oraz ich związek z modelami edukacyjnymi; podstawy ontologiczne nauczania; nauczycielska odpowiedzialność za świadomy wybór metod i narzędzi edukacyjnych; teorie rozwoju człowieka a koncepcje pedagogiczne; transmisja wartości, formowanie i socjalizacja jako celowe i ukryte działanie edukacyjne; indywidualizacja i personalizacja nauczania oraz edukacja włączająca; uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej; uczniowie wymagający wsparcia w zakresie funkcjonowania (ze względów kulturowych, rozwojowych, itd.); uwarunkowania instytucjonalne szkoły; struktura systemu edukacyjnego w Polsce na tle wybranych systemów na świecie; ustawa o systemie oświaty; podział kompetencji pracowników i organów szkolnych, dokumentacja szkolna; wielospecjalistyczne zespoły i formy ich współpracy; rola nauczyciela i etyka zawodowa; współpraca nauczyciela z rodzicami ucznia oraz innymi osobami i podmiotami wspierającymi ucznia; charakterystyka wybranych modeli edukacyjnych; alternatywne formy edukacji; zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się, w kontekście uczenia się języka niemieckiego; uczenie się przez całe życie.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
B.2.W1; B2.W2; B2.W3; B2.W4; B2.W5; B.2.W6; B.2.W7
Kryteria oceniania
Ocena wystawiana jest na podstawie obecności i wyniku końcowego egzaminu pisemnego (w formie testu - min. 60% możliwych do uzyskania punktów).
* Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Praktyki zawodowe
Wykład jest elementem przygotowania do odbycia praktyki psychologiczno-pedagogicznej w wymiarze 30h w szkole podstawowej, przedszkolu i szkole ponadpodstawowej.
Literatura
Bovet, G. / Huvendiek, V. (2011) Leitfaden Schulpraxis. Berlin.
Fontana, D. (1998) Psychologia dla nauczyciela. Poznań.
Knieja, J. / Piotrowski, S. (2011) Nauczanie Języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się. Lublin.
Komorowska, H. (2011) Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa.
Kwieciński Z. / Śliwerski B. (Hrsg.) (2003), Pedagogika, tom I, II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kwieciński Z. / Śliwerski B. (Hrsg.) (2019), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Lefrançois, G. R. (2006) Psychologie des Lernens. Heidelberg.
Michońska-Stadnik, A. / Wąsik, Z. (2008) Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych. Wrocław.
Mietzel G, (2002), Wege in die Entwicklungspsychologie – Kindheit und Jugend. Belz / PVU, Weinheim.
Mietzel, G. (2007) PädagogischePsychologie des Lernens und Lehrens. Göttingen.
Pawlak, M. (2004) Autonomia w nauce języka obcego. Poznań - Kalisz.
Woolfolk, A. (2008) Pädagogische Psychologie. München.
Zawadzka, E. (2004) Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków.
Zawadzka-Bartnik, E. (2010) Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: