Psychopedagogika – I etap edukacyjny (fakultatywnie) 3302-PEA2a-L
Podczas ćwiczeń będą omawiane następujące zagadnienia:
1. Sylwetka rozwojowa dziecka
2. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka
3. Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jako subdyscypliny pedagogiki – ich cele, zadania i funkcje
4. Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole
5. Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi w przedszkolu i w szkole
6. Dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u dzieci a ich funkcjonowanie w grupie rówieśniczej
7. Dojrzałość szkolna
8. Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, szkole i poza ich terenem
9. Współpraca przedszkola i szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
- Student posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalająca na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z uwzględnieniem problematyki nauczania i uczenia się języków obcych.
K_W01
K_W19
- Student posiada wiedzę na temat rozwoju dziecka od chwili poczęcia do wieku wczesnoszkolnego włącznie (zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym i społecznym).
K_W02
K_W19
- Student posiada wiedzę na temat głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki w kontekście nauczania dzieci w wieku przedszkolnym/ wczesnoszkolnym.
K_W02
K_W19
UMIEJĘTNOŚCI
-Student wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego, z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów.
K_U01
K_U11
K_U15
K_U16
- Student posiada kompetencję językową w zakresie języka niemieckiego na poziomie minimum B2 według ESOKJ.
K_U18
- Student potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych w przedszkolu i na I etapie edukacyjnym (na żywo/ w formie nagrań audiowizualnych) i wypowiadać się na ten temat .
K_U20
- Student potrafi ocenić przydatność podstawowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań wychowawczo-opiekuńczych z dziećmi w wieku przedszkolnym/ wczesnoszkolnym i potrafi zredagować pisemną pracę na ten temat w języku niemieckim.
K_U21
POSTAWY
1. Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ucznia się przez całe życie.
K_K01
2. Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych.
K_K04
3. Student ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.
K_K03
K_K04
4. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, projektuje i wykonuje zadania pedagogiczne.
K_K02
Kryteria oceniania
Ocena wystawiana jest na podstawie obecności, prezentacji wybranego zagadnienia z dziedziny psychopedagogiki wieku przedszkolnego / wczesnoszkolnego, wyniku pisemnej lub ustnej pracy zaliczeniowej / kolokwium zaliczającego przedmiot.
Praktyki zawodowe
Równolegle do zajęć student może odbywać praktyki psychologiczno-pedagogiczne w wymiarze 30h w szkole podstawowej i przedszkolu.
Literatura
Berk, L. E. (2009) Entwicklungspsychologie. München: Pearson Studium.
Bonar, J. (red.) (2011) Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Bovet, G. / Huvendiek, V. (2011) Leitfaden Schulpraxis. Berlin: Cornelsen.
Einsiedler, W, Götz, M., Hartinger, A u.a. (Hrsg.) (2014) Handbuch der Grundschulpädagogik und Grundschuldidaktik. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt.
Fontana, D. (2001) Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Spółka.
Friedmann, H. S., Schustack, M. W., Persönlichkeitspsychologie und Differentielle Psychologie. München: Pearson Studium.
Jaroszewska, A. (2007) Nauczanie języka obcego w kształceniu wczesnoszkolnym. Rozwój świadomości wielokulturowej dziecka. Wrocław: Atut.
Komorowska, H. (red.) (2011) Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Kwieciński Z. / Śliwerski B. (red.) (2003), Pedagogika, tom I, II, , Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lohaus, A., Vierhaus M. (2015), Entwicklungspsychologie des Kindes- und Jugendalters für Bachelor. Berlin und Heidelberg: Springer-Verlag.
Mazur, J. E. (2006), Lernen und Verhalten. München: Pearson Studium.
Mietzel G, (2002), Wege in die Entwicklungspsychologie – Kindheit und Jugend. Weinheim: Beltz.
Mietzel, G. (2007) Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. Göttingen: Hogrefe.
Woolfolk, A. (2008) Pädagogische Psychologie. München: Pearson Studium.
Zawadzka, E. (2004) Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls.
Zawadzka-Bartnik, E. (2010) Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Kraków: Impuls.
Zimbardo, P. G., Gerrig, R. J. (2008). Psychologie. München: Pearson Studium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: