- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
There is no planet B: Literature and essay against climate change denial 3302-PBLE-OG
Choć naukowcy/naukowczynie na całym świecie podkreślają, że antropogeniczna zmiana klimatu stanowi zagrożenie dla dobrostanu, a nawet życia ludzi, to postawy sceptyczne i negacjonistyczne są bardzo powszechnym zjawiskiem. Naukowcy/naukowczynie, filozofowie/filozofki, dziennikarze/dziennikarki, a także pisarze/pisarki odgrywają istotną rolę w uświadamianiu zagrożeń: dzielą się wiedzą, ukazują mechanizmy wielkich spisków (np. działań przemysłu paliwowego, które miały na celu dezinformowanie nt. katastrofalnych skutków globalnego ocieplenia), dekonstruują mity i stereotypy, a także tworzą narracje na temat zrównoważonych modeli życia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu i zaliczeniu zajęć student zna
- postawowe kierunki badań humanistycznych nad klimatem
- powiązania miedzy naukami humanistycznymi i ścisłymi w zakresie zagrożeń klimatycznych
-
- zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i za granicą
- terminologię, teorię i metodologię związaną z literaturą dotyczącą zmian klimatu
Absolwent potrafi:
-- wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę
wytworów kultury i zjawisk społecznych, opracowanie i prezentację wyników, w tym
zaawansowanych technologii informacyjnych, przy zachowaniu zasad etyki
-- samodzielnie zdobywać wiedzę nt. zmian klimatu
Absolwent jest gotów do:
-- pracy w grupie
-- weryfikacji wiadomości z róznych źródeł nt. zmian klimatu
Kryteria oceniania
Prezentacja na forum grupy, spotkania indywidualne (w razie potrzeby)
Dopuszczalne są dwie nieobecności, każdą kolejną (z uzasadnionych powodów) należy odrobić podczas spotkania indywidualnego oraz należy przedłożyć krótki esej na jeden z pominiętych tematów.
Literatura
1) Timothy Morton Hyperobjects: Philosophy and Ecology after the End of the World (2013) 2) David Wallace-Wells The Uninhabitable Earth (2017) When Will Climate Change Make the Earth Too Hot For Humans? (nymag.com)
3) Nathaniel Rich Losing Earth. The Decade we almost Stopped Climate Change (2018) Losing Earth: The Decade We Almost Stopped Climate Change - The New York Times (nytimes.com)
4) John Cook, Geoffrey Supran, Stephan Lewandowsky, Naomi Oreskes, Ed Maibach America Misled: How the fossil fuel industry deliberately misled Americans about climate change (2013) America-misled-John-Cook.pdf (cssn.org)
5) Núria Almiron and Jordi Xifra (ed.) Climate Change Denial and Public Relations Strategic Communication and Interest Groups in Climate Inaction (2020)
6) Amitav Ghosh The Great Derangement (2016)
7) Amitav Ghosh The Nutmeg’s Curse (2021)
8) Eduardo Konh How Forests Think (2013)
9) Ursula Le Guin The Word for World is Forest (1972)
10) Ursula Le Guin The Ones Who Walk Away from Omelas (1973)
11) Richard Powers The Overstory (2018)
12) Richard Powers Bewilderment (2021)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: