Praktyczna nauka języka niemieckiego 3302-P2-L
Kurs realizowany w formie zdalnej na platformie Google Meet. Czy można analizować wzajemnie relacje między krajami niemieckojęzycznymi tylko od czasu do czasu uwzględniając perspektywę Niemiec? Czy Szwajcarią, Austrią i Liechtensteinem można zajmować się osobno? Jakie znaczenie ma obowiązujący w danym kraju język urzędowy? Z pewnością wszystkie kraje niemieckojęzyczne stanowią ten sam krąg kulturowy oraz istnieją między nimi ścisłe powiązania gospodarcze i polityczne, to jednak są suwerennymi krajami z własną oryginalną specyfiką, której nie ma w sąsiednich krajach. Dlatego warto przyjrzeć się Szwajcarii, Austrii i Liechtensteinowi i lepiej je zrozumieć. Z tego powodu celem kursu jest umożliwienie zapoznania się z poniższymi zagadnieniami:
· Szwajcaria jako kraj, do którego najchętniej emigrują Niemcy
· Zalety i wady emigracji do Szwajcarii · Kantony i języki Szwajcarii
· Szwajcarska odmiana języka niemieckiego
· Szwajcaria i Niemcy - porównanie
· Szwajcaria – jej gospodarka i innowacje
· Najbardziej znani Szwajcarzy
· System szkolnictwa w Szwajcarii, Austrii i Niemczech
· Szwajcaria i Austria - porównanie
· Zalety i wady emigracji do Austrii
· Austria i Niemcy – porównanie
· Austriacka odmiana języka niemieckiego
· Najbardziej znani Austriacy
· Liechtenstein – jego historia, ustrój polityczny i gospodarka
· Zalety i wady emigracji do Liechtensteinu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
- ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnej działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów, w tym zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (K_W03)
- fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w sposób szczególny niemieckiego obszaru językowego (K_W08)
Umiejętności: absolwent potrafi:
- wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej (K_U03)
- kierować pracą zespołu, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych, podejmując wiodącą rolę w zespołach (K_U06)
- posługiwać się językiem niemieckim na poziomie minimum C1 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (K_U05)
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
- respektowania etosu zawodowego, w tym zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad (K_K03)
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (K_K05)
Kryteria oceniania
Jedno zaliczenie ustne na koniec semestru. Aby otrzymać ocenę pozytywną, należy uzyskać min. 60% z zaliczenia ustnego.
UWAGI
1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia.
2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu.
Literatura
wybrane przez prowadzącą fragmenty filmów, reportaży, wywiadów i publikacji oraz opracowane przez prowadzącą zadania leksykalne i gramatyczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: