- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Lang, Wilder, Peteresen - niemieckojęzyczni ludzie filmu w Hollywood 3302-NLFwH-OG
Berlin należał w dwudziestoleciu międzywojennym do najważniejszych centrów europejskiej sztuki filmowej. Po dojściu Hitlera do władzy (a także po anszlusie Austrii) wielu niemieckojęzycznych ludzi filmu wyemigrowało do Hollywood, gdzie wywarli olbrzymi wpływ na rozwój tamtejszej kinematografii. Niektóre z nakręconych przez nich filmów zalicza się bowiem do klasycznych dzieł X muzy. Podczas zajęć zajmiemy się nie tylko indywidualnymi losami niemieckojęzycznych filmowców (m.in. ich karierą przed 1933 r.,
powodami emigracji, pobytem w Ameryce), ale przez pryzmat ich biografii spróbujemy odpowiedzieć na pytania bardziej ogólnej natury, przede wszystkim o to, w jakim stopniu ich europejskie korzenie zdecydowały o ich sukcesie (bądź klęsce) w fabryce snów, a także o to, na ile byli w stanie zachować/rozwinąć swój indywidualny styl w warunkach odmiennych od
tych znanych im z Europy. Chociaż podczas zajęć zajmiemy się przede wszystkim przeszłością, nie zapomnimy także o tych niemieckojęzycznych twórcach, którzy są zawodowo aktywni w Ameryce w czasach nam współczesnych.
Nasze dyskusje będą dotyczyły następujących tematów:
1. Niemiecki ekspresjonizm i jego wpływ na światową kinematografię.
2. Berlin w latach 20. – niemieckie Hollywood?
3. Wielka ucieczka przed nazizmem
4. Życie codzienne na innym kontynencie
5. Sukcesy i porażki niemieckich filmowców w Ameryce.
6. Amerykańskie adaptacje niemieckiej literatury.
7. Rola „amerykańskich” Niemców w antynazistowskiej propagandzie.
8. Przybysze znad Renu w fabryce snów po wojnie.
9. Rola i znaczenie niemieckich twórców we współczesnym amerykańskim przemyśle
filmowym.
10. Berlin w Los Angeles – rewolucja w amerykańskiej kinematografii?
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W07, K_U03, K_K02
Kryteria oceniania
aktywny udział w zajęciach, referaty
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Obejrzymy fragmenty m.in. następujących filmów:
C. Veidt, „Gabinet doktora Caligari“, 1920.
F. Lang, „Metropolis”, 1927
Josef von Sternberg, „Imperatorowa”, 1934
E. Lubitsch, „Ninoczka”, 1939
B. Wilder, „Pół żartem, pół serio”, 1953
Wim Wenders, „Paryż, Teksas“, 1984
W. Petersen, „Troja”, 2004
Florian Henckel von Donnersmarck, „Turysta“, 2010
Lektury:
Berlin – szalone lata dwudzieste. Nocne życie i sztuka/ Iwona Luba, Warszawa 2013.
Dzieje kultury niemieckiej / Cz. Karolak, W. Kunicki, H. Orłowski, Warszawa 2006.
Ernst Lubitsch: mit Selbstzeugnissen und Bilddokumenten / dargestellt von Herta-Elisabeth
Renk, Hamburg 1992
Fritz Lang: mit Selbstzeugnissen und Bilddokumenten / dargestellt von Michael Töteberg,
Hamburg 1985.
Grand design : Hollywood as a modern business enterprise, 1930-1939 / Tino Balio, Berkely
2005.
Hollywood in crisis: cinema and American society 1929-1939/ Colin Shindler, London 1996.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: