- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Niemcy i świat. Wczoraj i dziś 3302-NŚ-OG
Kurs jest prowadzony w formie zdalnej na platformie Google Meet.
Kurs jest prowadzony w języku niemieckim na poziomie B2.
Co było pierwsze: jajko czy kura? Skąd bierze się znacząca pozycja Niemiec we współczesnym świecie? Czy najpierw były relacje Niemiec z innymi krajami, potem ich istotna rola w gospodarce i polityce? Czy na odwrót? Najpierw ich atrakcyjność, potem wzmożone stosunki
z całym światem. Jak ma się do tego niełatwa historia Niemiec jako kraju wypowiadającego wojny nie tylko państwom sąsiednim, lecz i tym leżącym dalej. Nie ma tu prostej odpowiedzi, ale można przyjrzeć się bliżej wzajemnym relacji, żeby lepiej rozumieć otaczający nas świat. Dlatego celem kursu jest umożliwienie Słuchaczom zapoznanie się z poniższymi zagadnieniami:
- związki gospodarcze i różnice kulturowe między Niemcami i Stany Zjednoczonymi,
- zależność gospodarcza Niemiec od Chin,
- wpływ Niemiec i Francji na integrację europejską, ich różne podejście do sztuki i mody,
- historia Windsorów i Anglosasów, różnice kulturowe między Niemcami i Brytyjczykami, wpływ Brexitu na wzajemnie relacje,
- Niemcy i Niemki na carskich tronie, historia Niemców nadwołżańskich,
- Święte Cesarstwo Rzymskie i jego znaczenie, obraz Włoch i jego mieszkańców w „Podróży włoskiej” Johanna Wolfganga von Goethe, faszyzm versus narodowy socjalizm, Włosi w Niemczech i ich „deutsche Vita”, stereotyp Włocha panujący w Niemczech,
- niemieckie kolonie w Afryce, zwrot brązów z Beninu i innych afrykańskich artefaktów znajdujących się w zbiorach niemieckich muzeów,
- atrakcyjność emigracji do Ameryki Południowej z punktu widzenia Niemców, niemieckie przedsiębiorstwa w Brazylii, ucieczka nazistów do Argentyny po klęsce Niemiec w Drugiej Wojnie Światowej,
- Turcy w Niemczech,
- historia Arabów, „arabskość” w niemczyźnie,
- historia Izraela, znaczenie hebrajskiego i jidysz, kuchnia koszerna, różnice w relacjach Izraela z Niemcami Zachodnimi i Wschodnimi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Słuchacz:
- stosuje słownictwo związane z historią, polityką, socjologią, kulturoznawstwem, językoznawstwem oraz sztuką,
- używa struktur na poziomie B2,
- rozumie wypowiedzi osób, dla których niemiecki jest językiem ojczystym, na wyżej wymienione tematy,
- wyraża opinię i popiera ją argumentami,
- formułuje dłuższe wypowiedzi ustne,
- aktywnie uczestniczy w dyskusji
Kryteria oceniania
Jedno zaliczenie ustne śródsemestralne obejmujące pierwszą część materiału i jedno końcowe zaliczenie ustne dotyczące drugiej części semestru. Aby otrzymać ocenę pozytywną, należy uzyskać z każdego zaliczenia ustnego min. 60%.
Literatura
Wybrane przez prowadzącą fragmenty filmów, reportaży, wywiadów oraz publikacji. Opracowane przez prowadzącą zadania leksykalne.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: