- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Motyw katastrofy w prozie, teatrze i filmie 3302-MKPTF-OG
Czy spektakularne katastrofy znane z filmów hollywoodzkich mogą stać się rzeczywistością? Celem kursu jest zapoznanie słuchaczek i słuchaczy z tekstami kultury, które wskazują na rosnące poczucie zagrożenia związane z eskalacją konfliktów politycznych, kryzysem energetycznym, pandemią, aktami terrorystycznymi czy zaburzeniem naturalnej równowagi w przyrodzie. W ramach zajęć omówimy wybrane filmy i utwory literackie na tle wydarzeń historycznych oraz sytuacji społecznej i politycznej w XX i XXI wieku (ze szczególnym uwzględnieniem krajów niemieckiego obszaru językowego).
W trakcie zajęć będą omawiane m. in. następujące zagadnienia:
- kluczowe pojęcia (dystopia, kryzys, katastrofa itp.);
- wizje zagłady świata w wybranych dziełach literackich i filmowych;
- diagnoza współczesnego społeczeństwa w pracach wybranych socjologów.
W cyklu 2024Z:
Czy spektakularne katastrofy znane z filmów hollywoodzkich mogą stać się rzeczywistością? Celem kursu jest zapoznanie słuchaczek i słuchaczy z tekstami kultury, które wskazują na rosnące poczucie zagrożenia związane z eskalacją konfliktów politycznych, kryzysem energetycznym, pandemią, aktami terrorystycznymi czy zaburzeniem naturalnej równowagi w przyrodzie. W ramach zajęć omówimy wybrane filmy i utwory literackie na tle wydarzeń historycznych oraz sytuacji społecznej i politycznej w XX i XXI wieku (ze szczególnym uwzględnieniem krajów niemieckiego obszaru językowego). W trakcie zajęć będą omawiane m. in. następujące zagadnienia: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Studenci
- umieją analizować i porównywać teksty literackie oraz filmy pod względem formy i treści;
- znają przykłady tekstów kultury wpisujących się w nurt katastrofizmu;
- znają metody badawcze stosowane w komparatystyce;
- znają wybrane prace z dziedziny socjologii oraz historii literatury i kultury;
- umieją analizować i porównywać utwory literackie i filmowe pod kątem ich formy i treści;
- umieją przedstawić swoje stanowisko na forum grupy i brać udział w dyskusji.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia semestru:
1) regularny udział w zajęciach (google meet, co dwa tygodnie)
2) wykonywanie krótkich zadań testowych w programie google classroom (co 2 tygodnie)
3) napisanie rozprawki lub recenzji (na ocenę)
Literatura
Fragmenty wybranych filmów
Wybrane artykuły i recenzje prasowe
Literatura (wybór)
Aleksijewicz, Swietłana: Krzyk Czernobyla. Warszawa 2000. Książka dostępna w BUW, Wolny dostęp, sygn. TK 1362.U38 A44165 2000.
Beck, Ulrich: Społeczeństwo ryzyka. Warszawa 2002. Książka dostępna w BUW, Wolny dostęp, sygn. HM 1101. B4165 2002.
Czarnecka, Mirosława: Historia literatury niemieckiej. Wrocław 2011.
Dan, Hansong/Wojno-Owczarska, Ewa (red.): Global Crises and Twenty-First-Century World Literature. Comparative Literature Studies [Special Issue], (55.2), 2018.
Delisle, Manon: Weltuntergang ohne Ende. Ikonographie und Inszenierung der Katastrophe bei Christa Wolf, Peter Weiss und Hans Magnus Enzensberger. Würzburg 2001.
Dinwiddi, Robert/Lamb, Simon/Reynolds, Ross: Naturgewalten. München 2012.
Dupuy, Jean-Pierre: Pour un catastrophisme éclairé. Quand l’impossible est certain, Paris 2002.
Dürrenmatt, Friedrich: Fizycy. W: idem: Teatr (wybór), Warszawa 1972. Książka dostępna w BUW, Wolny dostęp, sygn. PT 2607.U493 A575 1972.
Elsberg Marc, Blackout. Warszawa 2021.
Fitzek, Sebastian: Lot 7A. Warszawa 2017.
Haushofer, Marlen: Ściana. Warszawa 2023.
Helbig, Jörg (red.): Intermedialität. Theorie und Praxis eines interdisziplinären Forschungsgebietes. Berlin 1998.
Jackiewicz, Aleksander: Moja filmoteka. Film w kulturze. Warszawa 1989.
Jackiewicz, Aleksander: Moja filmoteka. Literatura i teatr w filmie. Warszawa 1989.
Kipphardt, Heiner: Przesłuchanie J. Roberta Oppenheimera. W: Dialog, 1965, nr 6, s. 32-91.
Klein, Naomi: Doktryna szoku. Jak współczesny kapitalizm wykorzystuje klęski żywiołowe i kryzysy społeczne. Warszawa 2008.
Kosiński, Dariusz/Wypych-Gawrońska, Anna/Stafiej, Anna/Marszałek, Agnieszka/Sugiera, Małgorzata/Leśnierowska, Joanna: Słownik wiedzy o teatrze. Bielsko-Biała 2007.
Nitzke, Solvejg/Schmitt, Mark (red.): Katastrophen. Konfrontationen mit dem Realen. Essen 2012, s. 111–128.
Nünning, Ansgar (red.): Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie. Stuttgart 2013.
Schätzing, Frank: Odwet oceanu. Wrocław 2006.
Schenk, Gerrit Jasper (red.): Katastrophen. Vom Untergang Pompejis bis zum Klimawandel. Ostfildern 2009.
Sontag, Susan: Widok cudzego cierpienia. Kraków 2023.
Staffel, Tim: Terrordrom. Warszawa 2006.
Sonntag, Karlheinz: Von Lissabon bis Fukushima – Folgen von Katastrophen. Heidelberg 2013.
Utz, Peter: Kultivierung der Katastrophe. Literarische Untergangsszenarien aus der Schweiz. München 2013.
Walter, François: Katastrophen. Eine Kulturgeschichte vom 16. bis ins 21. Jahrhundert. Stuttgart 2010.
Woelfi, Robert: Sercu pracę, dłoniom miłość. W: Antologia sztuk nowych austriackich autorów, Warszawa 2012, s. 73-118.
Wojno-Owczarska, Ewa (red.): Literarische Katastrophendiskurse im 20. und 21. Jahrhundert. Berlin [et al.] 2019.
Zybura, Marek (red.): Pisarze niemieckojęzyczni XX wieku. Warszawa/Wrocław 1996.
W cyklu 2024Z:
Literatura (wybór) Wybrane filmy - Aleksijewicz, Swietłana: Krzyk Czernobyla. Warszawa 2000. Książka dostępna w BUW, wolny dostęp, sygn. TK 1362.U38 A44165 2000. - Beck, Ulrich: Społeczeństwo ryzyka. Warszawa 2002. Książka dostępna w BUW, wolny dostęp, sygn. HM 1101. B4165 2002. - Dan, Hansong/Wojno-Owczarska, Ewa (red.): Global Crises and Twenty-First- - Delisle, Manon: Weltuntergang ohne Ende. Ikonographie und Inszenierung der - Dinwiddi, Robert/Lamb, Simon/Reynolds, Ross: Naturgewalten. München 2012. - Dupuy, Jean-Pierre: Pour un catastrophisme éclairé. Quand l’impossible est - Dürrenmatt, Friedrich: Fizycy. W: idem: Teatr (wybór), Warszawa 1972. Książka dostępna w BUW, wolny dostęp, sygn. PT 2607.U493 A575 1972. - Elsberg Marc, Blackout. Warszawa 2021. - Fitzek, Sebastian: Lot 7A. Warszawa 2017. - Haushofer, Marlen: Ściana. Warszawa 2023. - Helbig, Jörg (red.): Intermedialität. Theorie und Praxis eines interdisziplinären - Jackiewicz, Aleksander: Moja filmoteka. Film w kulturze. Warszawa 1989. - Jackiewicz, Aleksander: Moja filmoteka. Literatura i teatr w filmie. Warszawa - Kipphardt, Heiner: Przesłuchanie J. Roberta Oppenheimera. W: Dialog, 1965, nr 6, s. 32-91. - Klein, Naomi: Doktryna szoku. Jak współczesny kapitalizm wykorzystuje klęski żywiołowe i kryzysy społeczne. Warszawa 2008. - Kosiński, Dariusz/Wypych-Gawrońska, Anna/Stafiej, Anna/Marszałek, - Nitzke, Solvejg/Schmitt, Mark (red.): Katastrophen. Konfrontationen mit dem - Schätzing, Frank: Odwet oceanu. Wrocław 2006. - Schenk, Gerrit Jasper (red.): Katastrophen. Vom Untergang Pompejis bis zum - Sontag Susan: Widok cudzego cierpienia. Kraków 2023. - Staffel, Tim: Terrordrom. Warszawa 2006. - Nünning, Ansgar (red.): Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie. Stuttgart - Sonntag, Karlheinz: Von Lissabon bis Fukushima – Folgen von Katastrophen. - Utz, Peter: Kultivierung der Katastrophe. Literarische Untergangsszenarien aus der Schweiz. München 2013. - Walter, François: Katastrophen. Eine Kulturgeschichte vom 16. bis ins 21. - Woelfi, Robert: Sercu pracę, dłoniom miłość. W: Antologia sztuk nowych - Wojno-Owczarska, Ewa (red.): Literarische Katastrophendiskurse im 20. und 21. Jahrhundert. Berlin [et al.] 2019. - Zybura, Marek (red.): - Pisarze niemieckojęzyczni XX wieku. Warszawa/Wrocław 1996. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: