- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Młodzi, gniewni, inni we współczesnym teatrze europejskim 3302-MGI-OG
Prawdziwie żywy, oryginalny i nowoczesny teatr był od zawsze teatrem zaangażowanym i angażującym. Wypełniał tę lukę w krajobrazie społeczno-politycznym, której nie potrafił lub nie chciał dostrzec oficjalny dyskurs polityczny. „Młodzi i gniewni” twórcy teatralni, przekonani, że teatr nie tyle ma prawo, co obowiązek mówienia własnym głosem i stawiania drażliwych i niechcianych pytań radykalnie kwestionują zasady teatru, który zwykło się nazywać mieszczańskim i skrupulatnie, krok po kroku, wydobywają na światło dziennie to wszystko, co „straszni mieszczanie” (Julian Tuwim) chcieli skrzętnie zamieść pod dywany swych mieszkań, przemilczeć i zapomnieć. To właśnie współcześni dramatopisarze i reżyserzy podejmują próby rozliczenia się mitami narodowymi, prowokują dyskusje nad wciąż nieprzepracowanym problemem nazizmu, krytykują prowincjonalizm i konformizm, kontestują zastałe konwencje życia społecznego, buntują się wobec norm estetycznych i przekraczają wszelkiego rodzaju tabu, a niekiedy granice dobrego smaku, krótko mówiąc, w myśl zasady austriackiego dramatopisarza Wolfganga Bauera, że widz nigdy nie powinien być z siebie i ze swego uczestnictwa w przedstawieniu teatralnym, nadto zadowolony, stawiają sobie za cel drażnić, prowokować i pobudzać widza do permanentnej autorefleksji.
Kręgi tematyczne, wokół których chcemy prowadzić nasze rozmowy i dyskusje:
- Młodzi, gniewni, inni. O nowym pokoleniu dramatopisarzy i reżyserów
- Nowe zjawiska, nowe tematy: klimat, kryzys migracyjny, konflikty zbrojne, wykluczenie, krytyka neoliberalizmu i inne
-„Recyckling” problemów, motywów i postaci – utwory quasipalimpsestowe
- Dyskurs feministyczny w teatrze współczesnym
- Mitologia: re-interpretacje. Jak dzisiaj czytamy i pokazujemy mity
- Klasyka inaczej. O nowych interpretacjach klasyki europejskiej
- Czy istnieje teatr narodowy?
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
analiza i interpretacja wybranych utworów literackich, inscenizacji teatralnych i filmów, uczestnictwo w czytaniach performatywnych
Kryteria oceniania
udział w seminarium, aktywność
Literatura
- Sylwia Chutnik, Magda Fertacz, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, III Furie
- Elfriede Jelinek, O zwierzętach
- Krzysztof Warlikowski, Apollonia
- Ewald Palmetshofer, hamlet umarł. nawet siły ciążenia
- Constanze Dennig, Exstasy Rave
- Marius von Mayenburg, Kamień
- Volker Schmidt, Trzeba być wdzięczną
- Peter Turrini, Gościnność
- TWÓJ wybór: teksty zaproponowane przez uczestników seminarium
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: