Historia krajów niemieckojęzycznych- sem. zimowy 3302-M-HIS.NIEM-1
Przeglądowe ujęcie dziejów krajów niemieckojęzycznych od początków do XX wieku. Wybrane zagadnienia historii politycznej, społecznej i kulturowej, istotne z punktu widzenia filologa i kulturoznawcy (m.in. terminologia historyczna, historia pojęć odzwierciedlenie faktów i procesów historycznych w literaturze, wpływ wybranych problemów historycznych na rozwój historyczny krajów niemieckojęzycznych)..
Wykład zapoznaje z najważniejszymi wydarzeniami z życia mieszkańców krajów niemieckojęzycznych – zarówno w sferze społecznej, jak i politycznej, gospodarczej i kulturowej, wyjaśnia zachodzące w nich procesy charakterystyczne dla tych krajów na tle innych narodów europejskich, zwłaszcza polskiego.
Wykład uwrażliwia studentów na osobliwości dziejów niemieckich, uczy otwartości wobec kultury krajów niemieckojęzycznych, dostrzegania różnic między ocenami wydarzeń historycznych w tych krajach i w Polsce.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
–potrafi wykazać się znajomością historii Niemiec w ujęciu chronologicznym, ze szczególnym uwzględnieniem faktów, wydarzeń, postaci i zjawisk istotnych dla rozwoju społecznego, politycznego, gospodarczego i kulturowego społeczeństw krajów niemieckojęzycznych, umie przedstawić przebieg, przyczyny i następstwa najważniejszych procesów dziejowych tych krajów (na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie, lektury tekstów z listy opracowań oraz wybranych publikacji uzupełniających);
– analizuje i interpretuje zjawiska kultury krajów niemieckojęzycznych na przykładzie zarówno wybranych przez siebie, jak i analizowanych w trakcie wykładu wydarzeń czy działalności określonych postaci historycznych, przy czym:
a) w analizie rozpoznaje cechy, które świadczą o swoistości zjawiska w obrębie dziejów niemieckich na tle historii innych krajów, w szczególności Polski,;
b) w podejściu do zjawisk historycznych potrafi wyraźnie oddzielić fakty od interpretacji;
c) wskazuje na przykładzie interpretowanego zjawiska ciągłość lub odmienność historii krajów niemieckojęzycznych oraz jego odniesienia do współczesności;
d) dokonuje uargumentowanej oceny zjawiska.
Kryteria oceniania
1. Zaliczenie wykładu na podstawie obecności, ocena końcowa na podstawie wyników egzaminu ustnego.
2. Na egzamin wymagana jest:
– znajomość zagadnień przedstawionych na wykładzie (60% oceny końcowej),
– przygotowanie własnej wypowiedzi dotyczącej historii krajów niemieckojęzycznych na podstawie wybranych przez studenta dwóch lektur książek historycznych (40% oceny końcowej).
3. Kryteria oceny:
– znajomość faktografii (kluczowych dla historii krajów niemieckojęzycznych postaci, wydarzeń i dat),
– samodzielność, wnikliwość i kulturowy charakter interpretacji określonych faktów historycznych,
– sposób wykorzystania stanu badań (bibliografii),
– kompozycja wypowiedzi (celowość, logika, przejrzystość).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
LEKTURY OBOWIĄZKOWE
Hagen Schulze, Kleine deutsche Geschichhte, dtv München; Duden Deutsche Geschichte, Mannheim – Zürich; TaschenAltas Deutsche Geschichte, Klett Gotha. Ponadto student wybiera samodzielnie dwie pozycje – jedną z historii średniowiecza, drugą z czasów nowożytnych – według własnych zainteresowań. Tematyka tych pozycji będzie przedmiotem egzaminu.
LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE
Guido Knopp, Stefan Brauburger, Peter Arens, Die Deutschen, Goldmann München; Jerzy Krasuski, Historia Niemiec, wyd. Ossolineum Wrocław – Warszawa – Kraków 2004; H. Wereszycki, Historia Austrii, Wrocław 1980; Historia Szwajcarii, Wrocław 1976; Cz. Karolak, W. Kunicki, H. Orłowski, Dzieje kultury niemieckiej, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: