Literatura jako forma dyskursu kulturowego 3302-Lfd2-L
Celem Seminarium jest badanie niemieckich tekstów z perspektywy dyskursu w ujęciu Michela Foucaulta. Nie są one zatem czytane jako sztuka dla sztuki, ale jako część dyskursu, która przybiera charakter performatywnego oddziaływania, bowiem zabiera głos na tematy nurtujące człowieka w danej sytuacji życiowej i w kontekście kulturowym oraz politycznym i historycznym. Na zajęciach w badanych wybranych tekstach będą wyszukiwane tematy, motywy splecione z dyskursami czasów, w których powstały i z czasami współcześnie czytających, względnie adaptujących dzieła na deski teatru czy film. Badanie tego typu pozwala spojrzeć na literaturę nie tylko z estetycznego punktu widzenia ale przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie o aktualny charakter danego utworu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla germanistyki, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym
- powiązania kierunku germanistyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych
- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
- zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach niemieckojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów w tych zakresach z innymi dyskursami humanistycznymi
- terminologię, teorię i metodologię z zakresu literaturoznawstwa krajów niemieckiego obszaru językowego
- współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujących literaturoznawstwo krajów niemieckiego obszaru językowego
Absolwent potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz rozwijać umiejętności badawcze z zakresu kultury i literatury krajów niemieckiego obszaru językowego oraz komparatystyki kulturowej i literackiej,
- rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury, procesów i zjawisk kulturowych, właściwych dla krajów niemieckiego obszaru językowego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym,
Absolwent jest gotów do:
rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu, przestrzegania etycznych uwarunkowań działalności zawodowej, w tym badawczej
uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form; odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych
Symbole efektów kształcenia: K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_U01, K_U02, K_K02, K_U03, K_K04
Kryteria oceniania
Każdorazowo ustala prowadzący przedmiot.
Ocena aktywności bieżącej (przygotowanie do zajęć, kultura dyskusji), ocena krótkiego referatu wprowadzającego (10-15 minut), prace domowe (google classroom), krótkie testy w trakcie zajęć, test końcowy
Literatura
Patrz: opis w danym cyklu dydaktycznym
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: