Leksykologiczna analiza języka 3302-LX3sz-Z
Seminarium ma za zadanie przedstawienie wybranych zagadnień leksykologii języka niemieckiego, w tym: jej dziedzin (m.in. etymologii, onomastyki, frazeologii), podziału słownictwa (ze szczególnym uwzględnieniem neologizmów, archaizmów, regionalizmów, pojęć fachowych, zapożyczeń itd.), relacji semantycznych - paradygmatycznych (synonimy, antonimy, homonimy, polisemy) oraz syntagmatycznych, a także opisu znaczenia i pola semantycznego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Student:
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii i nauki o języku i realiach krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W03)
- ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad językiem krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W06)
- ma świadomość kompleksowej natury języka niemieckiego, relacji polsko-niemieckich oraz ich złożoności i historycznej zmienności ich znaczeń (K_W09)
- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii, nauki o języku krajów niemieckiego obszaru językowego w typowych sytuacjach profesjonalnych, jak i do analizowania konkretnych procesów i zjawisk kulturowych (K_U02)
- rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (przede wszystkim języka i literatury), właściwych dla krajów niemieckiego obszaru językowego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod (K-U03)
- wykorzystuje zdobytą wiedzę o języku krajów niemieckiego obszaru językowego do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_U07)
- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. (K_U08)
- jest gotowy go krytycznego oceniania posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K_K03)
Kryteria oceniania
Referat/praca pisemna.
UWAGI
1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia.
2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu.
Literatura
W zależności od cyklu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: