Kultura i sztuka w krajach niemieckojęzycznych 3302-KZ2w-Z
Poszczególne zajęcia służyć będą omówieniu takich zagadnień, jak:
- początki sztuki na niemieckim obszarze językowym,
- sztuka karolińska,
- sztuka romańska,
- sztuka gotycka,
- renesans.
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie nauk humanistycznych, w szczególności literaturoznawstwa i językoznawstwa, w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01)
- w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy i zjawiska z historii i kultury krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W07)
- fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w sposób szczególny niemieckiego obszaru językowego (K_W13)
- terminologię, teorię i metodologię z zakresu historii i nauki o kulturze krajów niemieckiego obszaru językowego, w tym metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz w zakresie komparatystyki kulturowej i literackiej (K_W08)
W zakresie umiejętności student potrafi:
- rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury, procesów i zjawisk kulturowych, właściwych dla krajów niemieckiego obszaru językowego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno- kulturowym ( K_U03)
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form, w tym ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego krajów niemieckiego obszaru językowego (K_K02)
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone w formie wykładu. Zaliczenie pisemne w formie testu.
UWAGI
1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia.
2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
- Cieśla, Michał (Red.): Zur Kulturkunde der Länder des deutschen Sprachraumes. Warszawa 1985.
- Der Brockhaus Kunst. Künstler, Epochen, Sachbegriffe. Mannheim/Leipzig 2001.
- Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Allgemeine Enzyklopädie der Musik. Unter Mitarbeit zahlreicher Musikforscher des In- und Auslandes herausgegeben von Friedrich Blume. Bd. 1-17. München/Kassel/Basel/London 1989.
- Dietel, Gerhard: Wörterbuch Musik. München 2002.
- Dulewicz, Andrzej: Encyklopedia sztuki niemieckiej. Austria – Niemcy – Szwajcaria. Warszawa 2002.
- Gebhardt, Volker: Schnellkurs. Kunstgeschichte. Deutsche Kunst. Köln 2002.
- Geschichte der bildenden Kunst in Deutschland. Bd. 1-8. München/Berlin/London/New York 2006-2009.
- Günther, Hubertus: Bruckmann’s Handbuch der deutschen Kunst. München 1975.
- Harenberg. Museum der Malerei. 525 Meisterwerke aus sieben Jahrhunderten. Herausgegeben von Wieland Schmied u.a. Dortmund 1999.
- Howarth, Eva: Kunstgeschichte. Malerei vom Mittelalter bis zur Pop-art. Köln 1993.
- Kuhl, Isabel: Schnellkurs. Epochen der Kunst. Köln 2007.
- Partsch, Susanna: Haus der Kunst. Ein Gang durch die Kunstgeschichte von der Höhlenmalerei bis zum Graffiti. München 2003.
- Suckale, Robert: DuMont Geschichte der Kunst in Deutschland. Von Karl dem Großen bis Heute. Köln 2005.
- Winzer, Fritz: Das rororo-Sachlexikon der bildenden Kunst. Reinbek 1986.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: