Kulturoznawstwo: Kultura i sztuka w krajach niemieckojęzycznych 3302-KZ2cw-L
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką kulturalną krajów niemieckojęzycznych oraz syntetyczne przedstawienie
zasadniczych etapów w rozwoju sztuki na niemieckim obszarze językowym z uwzględnieniem takich aspektów jak: główne tendencje,
centra, artyści, dzieła.
- początki sztuki na niemieckim obszarze językowym, w tym sztuka germańska oraz wpływ Rzymian i religii chrześcijańskiej na powstanie
sztuki na niemieckim obszarze językowym;
- sztuka Karolingów;
- sztuka romańska;
- sztuka gotycka;
- kultura dnia codziennego w epoce średniowiecza
- renesans;
- barok;
- rokoko;
- kultura i sztuka XIX wieku z uwzględnieniem takich aspektów problematyki, jak klasycyzm, romantyzm, biedermeier, realizm, historyzm,
impresjonizm i symbolizm;
- kultura i sztuka od przełomu wieku XIX i XX po 1945 rok, w tym m.in.: secesja, fowizm, ekspresjonizm, abstrakcja, kubizm, dadaizm,
futuryzm, surrealizm, konstruktywizm, Bauhaus, weryzm, sztuka okresu III Rzeszy;
- kultura i sztuka po 1945 roku.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji student osiąga następujące efekty uczenia się:
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- specyfikę kultury krajów niemieckiego obszaru językowego i jej znaczenie oraz komparatystyki kulturowej, w tym ma zaawansowaną wiedzę z zakresu historii i nauki o kulturze, realiach krajów niemieckiego obszaru językowego (P6S_WG / K_W01)
- powiązania historii i nauki o kulturze krajów niemieckiego obszaru językowego z innymi dziedzinami nauki (P6S_WK / K_W07)
- terminologię, teorię i metodologię z zakresu historii i nauki o kulturze krajów niemieckiego obszaru językowego, w tym metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz w zakresie komparatystyki kulturowej i literackiej (P6S_WG / K_W08)
- zasady działania instytucji zajmujących się historią i kulturą krajów niemieckiego obszaru językowego w Polsce i za granicą, w tym wiedzę dotyczącą relacji Polski z krajami niemieckiego obszaru językowego (P6S_WG/ P6S_WK / K_W11)
W zakresie umiejętności student potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu kultury krajów niemieckiego obszaru językowego. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauki o kulturze krajów niemieckiego obszaru językowego, w typowych sytuacjach profesjonalnych, jak i do analizowania konkretnych procesów i zjawisk kulturowych (P6S_UW/ P6S_UO
/ K_U01)
- rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury, procesów i zjawisk kulturowych, właściwych dla krajów niemieckiego obszaru językowego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (P6S_UW / K_U03)
- wykorzystać technologie informacyjne w nauce i pracy przy zachowaniu zasad etyki oraz zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze komunikatów medialnych, jak i w tworzeniu publikacji, w tym potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie kultury krajów niemieckiego obszaru językowego oraz w języku polskim i języku niemieckim. Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku niemieckim, dotyczących zagadnień szczegółowych w zakresie kultury krajów niemieckiego obszaru językowego, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (P6S_UK/ P6S_UO / K_U06)
- samodzielnie planować i realizować własne cele uczenia się przez całe życie (P6S_UU / K_U07)
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, oraz określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (P6S_KK/ P6S_KR / K_K01)
- uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form, w tym ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego krajów niemieckiego obszaru językowego (P6S_KR/ P6S_KO / K_K02)
- krytycznie oceniać posiadaną wiedzę i odbierane treści, uznawać znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (P6S_KK / K_K03)
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone w formie ćwiczeń. Zaliczenie pisemne w formie testu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
- Bachmann-Medick, Doris: Cultural turns. Neuorientierungen in den Kulturwissenschaften. Reinbek bei Hamburg 2006.
- Barker, Chris: Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Kraków 2005.
-Cieśla, Michał (Red.): Zur Kulturkunde der Länder des deutschen Sprachraumes. Warszawa 1985.
-Der Brockhaus Kunst. Künstler, Epochen, Sachbegriffe. Mannheim/Leipzig 2001.
-Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Allgemeine Enzyklopädie der Musik. Unter Mitarbeit zahlreicher Musikforscher des In- und
Auslandes herausgegeben von Friedrich Blume. Bd. 1-17. München/Kassel/Basel/London 1989.
-Dietel, Gerhard: Wörterbuch Musik. München 2002.
-Dulewicz, Andrzej: Encyklopedia sztuki niemieckiej. Austria – Niemcy – Szwajcaria. Warszawa 2002.
-Gebhardt, Volker: Schnellkurs. Kunstgeschichte. Deutsche Kunst. Köln 2002.
-Geschichte der bildenden Kunst in Deutschland. Bd. 1-8. München/Berlin/London/New York 2006-2009.
-Günther, Hubertus: Bruckmann’s Handbuch der deutschen Kunst. München 1975.
-Harenberg. Museum der Malerei. 525 Meisterwerke aus sieben Jahrhunderten. Herausgegeben von Wieland Schmied u.a. Dortmund
1999.
-Howarth, Eva: Kunstgeschichte. Malerei vom Mittelalter bis zur Pop-art. Köln 1993.
- Karolak, Czesław / Kunicki, Wojciech / Orłowski, Hubert: Dzieje kultury niemieckiej. Warszawa 2007.
- Kluge, Rolf-Dieter / Świderska, Małgorzata: Zarys historii literatury i kultury niemieckiej. Łódźć 2010.
-Kuhl, Isabel: Schnellkurs. Epochen der Kunst. Köln 2007.
- Kunst-Epochen. Stuttgart 2002.
-Partsch, Susanna: Haus der Kunst. Ein Gang durch die Kunstgeschichte von der Höhlenmalerei bis zum Graffiti. München 2003.
-Suckale, Robert: DuMont Geschichte der Kunst in Deutschland. Von Karl dem Großen bis Heute. Köln 2005.
- Texte zur Kulturtheorie und Kulturwissenschaft. Stuttgart 2010.
-Winzer, Fritz: Das rororo-Sachlexikon der bildenden Kunst. Reinbek 1986.
- Włodarczyk-Kulak, Anita / Kulak Maurycy: Wiedza o kulturze. Bielsko-Biala 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: