Komparatystyka kulturowa 3302-KK3w-Z
Punktem wyjścia dla rozważań jest geneza pojęcia ,komparatystyka', szkoły badawcze, przedstawiciele, tendencje oraz dzieła przełomowe. Wykład koncentruje się również na syntetycznym przedstawieniu wzajemnych powiązań pomiędzy poszczególnymi dziedzinami kultury i nauki. Uwzględnione zostaną między innymi takie zagadnienia, jak: główne tendencje, ośrodki, artyści, dzieła oraz ich komparatystyczna analiza.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- teorię i metodologię z zakresu nauki o literaturze, komparatystyki kulturowej i literackiej w stopniu zaawansowanym (K_W05)
- powiązania historii i nauki o kulturze krajów niemieckiego obszaru językowego z innymi dziedzinami nauki (K_W01)
- terminologię, teorię i metodologię z zakresu historii i nauki o kulturze krajów niemieckiego obszaru językowego, w tym metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz w zakresie komparatystyki kulturowej i literackiej (K_W08)
- podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości oraz możliwości praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy w działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów oraz pokrewnymi w kraju i za granicą (K_W11)
- w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy i zjawiska z historii i kultury krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W07)
W zakresie umiejętności student potrafi:
- rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury, procesów i zjawisk kulturowych, właściwych dla krajów niemieckiego obszaru językowego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (K_U03)
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form, w tym ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego krajów niemieckiego obszaru językowego (K_K02)
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w zajęciach. Podanto:
praca projektowa/karty pracy/dyskusja/prezentacja/praca w grupach/test końcowy
UWAGI
1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia.
2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
-Dulewicz, Andrzej: Encyklopedia sztuki niemieckiej. Austria – Niemcy – Szwajcaria. Warszawa 2002.
-Gebhardt, Volker: Schnellkurs. Kunstgeschichte. Deutsche Kunst. Köln 2002.
-Geschichte der bildenden Kunst in Deutschland. Bd. 1-8. München/Berlin/London/New York 2006-2009.
-Günther, Hubertus: Bruckmann’s Handbuch der deutschen Kunst. München 1975.
-Harenberg. Museum der Malerei. 525 Meisterwerke aus sieben Jahrhunderten. Herausgegeben von Wieland Schmied u.a. Dortmund 1999.
-Howarth, Eva: Kunstgeschichte. Malerei vom Mittelalter bis zur Pop-art. Köln 1993.
- Karolak, Czesław / Kunicki, Wojciech / Orłowski, Hubert: Dzieje kultury niemieckiej. Warszawa 2007.
- Kluge, Rolf-Dieter / Świderska, Małgorzata: Zarys historii literatury i kultury niemieckiej. Łódźć 2010.
-Kuhl, Isabel: Schnellkurs. Epochen der Kunst. Köln 2007.
- Kunst-Epochen. Stuttgart 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: