Historia literatury - zajęcia specjalizacyjne 3302-HL5oa9
Semestr zimowy (seminaria)
1. Erich Kastner dla dorosłych: społeczno-krytyczna, styryczna, moralizatorska twórczość Kastnera w oparciu o analizę wybranych utworów z różnych okresów twórczości.
2. Metakrytyczny dyskurs w okresie Republiki Weimarskiej.
3. Twórczość G. Benna: lektura i interpretacja poezji, prozy i wybranych esejów Benna w kontekście jego autobiografii.
4. Analiza technik opowiadania w powieści (post)modernistycznej.
5. Analiza wybranych powieści i krótkich utworów prozatorskich H. Boella w świetle "estetyki codzienności".
6. Powieść post- czy późnonowoczesna?: interpretacja i ocena kilku powieści w świetle debaty na temat "postnowoczesności". Lektura utworów Sueskinda, Ransmayra, Schneidera i Sebalda.
7. Mistyka niemiecka od wieków średnich po wiek XVII: strategie literackie i metaforyka tekstów mistycznych oraz usytuowanie na pograniczu ekstatycznego przeżycia i intelektualnego oświecenia.
8. Religia a Oświecenie niemieckie: komplekoswe przebadanie wszystkich aspektów tego zagadnienia w piśmiennictwie oświeceniowym w Niemczech.
9. Futuryzm, dadaizm i kubo-futuryzm w sztuce i literaturze pierwszego dziesięciolecia XX wieku i ich rewolucyjny wpływ na myślenie o sztuce, literaturze i ich wzajemnych realcjach: krytyka "tradycyjnego" języka i poszukiwanie nowego języka przez najważniejszych przedstawicieli w.w. kierunków.
10. Literatura i sztuki plastyczne: konkurencja, współistnienie czy symbioza?: analiza twórczości Lessinga, Uspienskiego i Higginsa.
11. Literatura i poetyka niemieckiego romantyzmu: analiza utworów poetyckich i pism teoretycznych m.in. Novalisa, Tiecka, von Arnima, Eichendorffa, Brentano, braci Schlegel.
12. "Odkrycie" Żydów wschodnich w literaturze początku XX wieku: literackie przedstawienia tradycyjnych wspólnot żydowskich w Europie Wschodniej w kontekście odkrywania własnych "korzeni" przez zasymilowanych Żydów niemieckich; inspiracja tradycją żydowską w literaturze niemieckiej początku XX wieku.
13. Surrealizm niemieckojęzyczny: określenie nowatorskiego charakteru surrealizmu niemieckiego względem surrealizmu francuskiego.
Semestr letni
1. Niemiecka powieść inicjacyjna XX wieku: analiza i dyskusja utworów, dokumentujących literacką eksplorację tematyki młodzieńczego poszukiwania własnej tożsamośći w bardzo różnorodnych warunkach współczesnegoświata (h. Hesse, R. Musil, O.von Horvath, G. Grass, U. Plenzdorf, Th. Bernard, B. Schlink, P. Hochgatter).
2. Analiza wybranych krytyk literackich (język, styl, struktura, kompozycja) z okresu Republiki Weimarskiej.
3. Władza matek w literaturze niemieckiej i polskiej.
4. Motyw lalki, marionetki i figuryny w literturze niemieckiej: różnice i podobieństwa na podstawie wybranych tekstów literackich.
5. Interpretacja symboliki zwierząt w wybranych utworach niemieckojęzycznej prozy, refleksja nad funkcją, jaką pełnią w tekstach, również w kontekście gender, próba określenia pozycji i ról przypisywanych bohaterom ludzkim i zwierzęcym.
6. Utwory prozatorskie F. Kafki i B. Schulza w świetle symboliki "postaci z pogranicza".
7. Powieść austriacka w końcu XX wieku i na początku XXI wieku: próba analitycznego i syntetycznego ujęcia tego zjawiska pod kątem tematyki i doboru strategii narracyjnych.
8. Na drogach i bezdrożach emigracji: wspomnienia, dramty i powieści pisarzy i intelektualistów zmuszonych w latch trzydziestych przez faszystowskie władze do emigracji, problem "konfrontacji" emigrantów z nowym otoczeniem i ich literacki obraz.
9. Późne pisma Fryderyka Nietzschego: wprowadzenie podstawowych pojęć jego filozofii oraz analiza przykładów.
10. Brzydota w literaturze.
11. Recepcja filozofii Jakoba Boehmego w twórczości Goethego, Novalisa i Mickiewicza.
12. Nowoczesne adaptacje antycznych tragedii Antygony i Edypa: interpretacja antycznych tragedii Eurypidesa, nowoczesnych Sofoklesa oraz ich nowoczesnych opracowań (Hoelderlin, Hofmannsthal, Hasenclever, Brecht, Anouilh, Cocteau).
13. Dramaty pisarzy okresu Burzy i Naporu: ojco-, brato- i dzieciobójstwo, amok.
Rodzaj przedmiotu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: