Historia literatury niemieckojęzycznej 3302-HL1-Z
1. Wprowadzenie do literatury wczesnego średniowiecza. Polityka kulturalna Karolingów, w tym pierwsze zapisy w języku niemieckim. Merserburger Zaubersprüche.
2. Jak rozumieć literaturę wieków średnich? Lektura A. Guriewicza Jednostka w dziejach Europy wprowadza do świata literatury średniowiecznej Europy; Hildebrandslied.
3. Literatura rozwiniętego średniowiecza. Kontekst społeczny i polityczny. Nowe wątki w literaturze. Czym była słynna miłość dworska? Liryka Waltera von der Vogelweide (wybór).
4. Epika dworska. Epos rycerski – Parzival Wolframa von Eschenbach - wybrane episody / księgi
5. Nibelungenlied (wybór) np. z I Aventiure 1 i 2. Strofa oraz 1-3 strofa z II Aventiure. O literaturze z pogranicza oralności i piśmiennictwa.
6. Ogólne informacje na temat niemieckiego humanizmu i reformacji. O głupocie ludzkiej. Erazma „Pochwała głupoty” i Das Narrenschiff Sebastiana Brandta (wybór).
7. Marcin Luter. Sendbrief vom Dolmetschen, Ein feste Burg ist unser Gott. W tle tekstów Lutra Herfried Münkler Die Deutschen und ihre Mythen.
8. Wprowadzenie do literatury barokowej. Poezja (wybór). Gryphius np. „Vanitas..; „Thränen des Vaterlandes”; wybór wierszy Fleminga, Gerhardta, Silesiusa.
9. Simplicissimus Grimmelshausena. Roz. 1-10 ks. 1. Uzupełniająco: Das Treffen in Telgte Güntera Grassa.
10. Dramat barokowy. Do wyboru: Fragmenty dramatów Andreasa Gryphiusa (Catharina von Georgien, Leo Armenius). Uzupełniająco: Słowackiego Książę niezłomny.
11. Filozofia i literatura oświecenia. Wątki, tematy, formy literackie; Was ist Aufklärung Kanta.
12. Poezja oświecenia: Albrecht von Haller, Friedrich von Hagedorn, Friedrich G. Klopstock
13. Lessing: wątki teologiczne na przykładzie dramatu Nathan der Weise..
14. Lessing: koncepcje dramatu mieszczańskiego na przykładzie Emilii Galotti/ Minny von Barnhelm.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- historię literatury krajów niemieckiego obszaru językowego, podstawy komparatystyki literackiej (K_W02)
- powiązania historii i nauki o kulturze, literaturze krajów niemieckiego obszaru językowego z innymi dziedzinami nauki (K_W07)
W zakresie umiejętności student potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz rozwijać umiejętności badawcze z zakresu kultury i literatury krajów niemieckiego obszaru językowego oraz komparatystyki kulturowej i literackiej (K_U01)
- współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, oraz określAĆ priorytety służąe realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_U08)
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- krytycznego oceniania posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypdku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K_K03)
Kryteria oceniania
Ocenie podlega samodzielne przygotowanie do zajęć (przeczytane lektury), aktywność na zajęciach; prowadzący może sprawdzać na bieżąco wiedzę i przygotowanie studentów w formie testów; ustne zaliczenie na ocenę.
UWAGI
1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia.
2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Patrz wyżej. Lista szczegółowych lektur zostanie podana na pierwszych zajęciach przez prowadzącego daną grupę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: