- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Globalne ocieplenie – wczesne ostrzeżenie 3302-GOWO-OG
„Od ponad trzydziest lat nauka ma pewność [co do przyczyn globalnego ocieplenia]” – stwierdza Greta Thunberg (New York 23.09.2019). Podczas seminarium będziemy przyglądać się dowodom z przeszłości, prognozom i analizom, które odnoszą się do obecnego kryzysu. Zmiany klimatu spowodowane działalnością człowieka wielokrotnie były kwestionowane i negowane. Już w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych pojawiały się publikacje wskazujące na zagrożenia, jak np. Silent Spring Rachel Carlson (“Cicha wiosna”, książka wskazująca na zagrożenia związane z masowym użyciem środków owadobójczych), The Population Bomb Paula Ehrlicha (“Bomba populacyjna” – inspirujące rozważania, choć czarny scenariusz związany z przeludnieniem i pułapka maltuzjanistą na szczęście się nie ziścił) czy The Limits to Growth („Granice wzrostu” Klubu Rzymskiego). Te wczesne ostrzeżenia były w dużym stopniu ignorowane, ich przesłanie ulegało zniekształceniom, a niektórzy z ekspertów czy ekspertek byli bezwzględnie dezawuowani (np. Rachel Carlson).
Podczas seminarium będziemy omawiali różnorodne teksty: niefikcjonalne, przeznaczone dla szerokiej rzeszy odbiorców (Rachel Carlson Silent Spring), analizy naukowe (m.in. Naomi Oreskes i Erica M. Conwaya), kontrowersyjny manifest Andreasa Malma How to Blow up a Pipeline („Jak wysadzić rurociąg”), literature fikcjonalną, zwłaszcza z zakresu cli-fi (Maja Lunde, Michael Crichton, Kim Stanley Robinson, Nathaniel Rich), eseje itp. Główną kwestią pozostaje pytanie: dlaczego nauka i wiedza nie były w stanie przekazać swojego przesłania szerszej grupie publiczności?
By nie pozostać wyłącznie w sferze narzekań, sięgniemy po bardziej konstruktywne i inspirujące pomysły (Greta Thunberg To-do List from z The Climate Book (red. G.T.))
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
Wybrane aspekty ruchu na rzecz ochrony środowiska
Konieczność zaufania nauce
Historię “globalnych ostrzeżeń”
Związki literatury z innymi dziedzinami wiedzy, także z zakresu nauk przyrodniczych
K_W15. Student rozumie potrzebę praktycznego wykorzystania w wiedzy w działalności naukowej.
Student potrafi:
Analizować i dyskutować teksty literackie i teksty kultury z perspektywy ekokrytycznej
K_U07 Przygotować prezentację ustną i zaprezentować własne poglądy.
K_U08 za pomocą różnych kanałów komunikacji i strategii porozumieć się z przedstawicielami z wybranych dziedzin nauki.
K_U11 planować własną pracę i przejmować inicjatywę.
K_U12 potrafi pracować w grupie, w środowisku wielokulturowym.
K_U14 rozumie potrzebę kształcenia się przez całe życie.
Kryteria oceniania
Prezentacje na forum grupy, spotkania indywidualne (w razie potrzeby)
Dopuszczalne dwie nieobecności, kolejne nieobecności (tylko w uzasadnionych przypadkach) = spotkania indywidualne + praca pisemna
Literatura
1. Rachel Carlson Silent Spring (1962)
2. Michael Crichton State of Fear (selected chapters – James Hansen, Rachel Carlson) (2004)
3. Naomi Oreskes, Eric M. Conway Merchants of Doubt (chapters on Rachel Carlson) (2010)
4. Maja Lunde The History of Bees (2015, selected chapters)
5. Paul Ehrlich The Population Bomb (1968)
6. Club of Rome The Limits to Growth (1972)
7. Naomi Oreskes/Eric M. Conway chapter on Cornucopianism from: N.O./E.C. The Big Myth (2023)
8. James Powell The Inquisition of Climate Science (2011)
9. Peter Frankopan The Earth Transformed (2023)
10. Andreas Malm How to Blow up a Pipeline (2021)
11. Andreas Malm Fossil Capital (2016)
12. Jonathan Franzen What if we Stopped Pretending? (2019)
13. Greta Thunberg (ed.) The Climate Book (2022, selected chapters, especially To do list)
14. Kim Stanley Robinson The Ministry for the Future (2020)
15. Nathaniel Rich Losing Earth (2019)
16. Nathaniel Rich Odds against Tomorrow (213)
17. James Lovelock Gaia-Hypothesis (1972, 1974) The Vanishing Face of Gaia (2009)
Aktualne teksty i publikacje (niewymienione w spisie)
Materiały własne wykładowczyni
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Opis w dziale: PODSTAWOWE INFORMACJE O PRZEDMIOCIE |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: