Filozofia 3302-FZ1we-L
Na wykładzie zaprezentowane zostaną główne postaci, nurty i zagadnienia filozofii europejskiej od starożytności do XX wieku. Pokazane zostaną kluczowe stanowiska i spory filozoficzne z klasycznych obszarów filozofii: ontologii, teorii poznania i etyki, a także z zakresu filozofii społecznej, filozofii religii i filozofii nauki. Poruszone zostaną m. in. następujące zagadnienia: co to jest filozofia? pojęcie "filozofii", różnice i związki między zagadnieniami filozoficznymi a zagadnieniami z innych obszarów wiedzy; I okres filozofii greckiej - filozofia przyrody; spór Sokratesa z sofistami; filozofia Platona i Arystotelesa; hellenistyczna filozofia życia: stoicyzm, sceptycyzm, epikureizm; filozofia chrześcijańska: św. Augustyn, św. Tomasz, dowody na istnienie Boga; przełom nowożytny i epistemologia XVII wieku, F. Bacon i Kartezjusz; spory ontologiczne i epistemologiczne po Kartezjuszu; empiryzm brytyjski; siedemnastowieczna i osiemnastowieczna myśl polityczna i koncepcje umowy społecznej: J. Locke, T. Hobbes, J. J. Rousseau; filozofia krytyczna Immanuela Kanta i idealizm niemiecki; reakcja na idealizm niemiecki: niemiecki materializm, pozytywizm: filozofia nauki, etyka utylitarystyczna, idea postępu, liberalizm J. S. Milla; filozofia przełomu antypozytywistycznego (H. Bergson, F. Nietzsche, W. James, neokantyzm badeński i marburski, W. Dilthey); główne nurty i obszary filozofii XX wieku.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna kluczowe idee filozoficzne, tworzące dziedzictwo filozofii Zachodu.
Student dysponuje podstawową wiedzą o myślicielach, którzy wpłynęli na filozoficzne dziedzictwo Zachodu.
Student rozumie podstawowe pojęcia filozoficzne, charakterystyczne dla filozofii Zachodu.
Umiejętności:
Student potrafi przypisać omawiane koncepcje filozoficzne do konkretnych filozofów.
Student potrafi zrekonstruować podstawowe spory filozoficzne z dziejów filozofii Zachodu.
Student potrafi wskazać założenia filozoficzne fundamentalne dla filozofii Zachodu.
Kompetencje społeczne:
Student ma świadomość filozoficznych źródeł przekonań i tradycji, charakterystycznych dla dziedzictwa kulturowego Zachodu.
Student ma świadomość związku koncepcji filozoficznych z ich kontekstem historycznym i społecznym.
Kryteria oceniania
Test
Literatura
W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii" t.1-3, dowolne wydanie
F. Copleston, "Historia filozofii" t.1-9, 11, dowolne wydanie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: