Specjalizacja J-T: Edytorstwo tekstów dawnych 3302-Etd2-L
1. Podstawowe zagadnienia z zakresu kodykologii, m.in. materiał pisarski, budowa i układ tomu, układ graficzny strony, systemy numerowania i porządkowania wewnętrznego, zdobienie.
2. Rodzaje pisma w rękopisach niemieckojęzycznych (karolingische Minuskel, gotische Buchschrift, kursive Buchschriften, Kurrent).
3. Początki naukowej krytyki tekstu i tzw. metoda Lachmann (Jakob Grimm, Karl Lachmann, Friedrich Heinrich von der Hagen) oraz koncepcje alternatywne.
4. Brachygrafia, abrewiacje i symbole.
5. Ortografia i interpunkcja w tekstach dawnych.
6. Etapy pracy edytora tekstów dawnych.
7. Edycja dyplomatyczna.
8. Edycja krytyczna.
9. Budowa aparatu krytycznego.
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student
- Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii i nauki o języku i realiach krajów niemieckiego obszaru językowego.
- Ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne oraz komunikacyjne i uczestniczącym w komunikacji międzykulturowej.
- Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie historii, nauki o języku krajów niemieckiego obszaru językowego.
- Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu języka krajów niemieckiego obszaru językowego.
- Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze z zakresu języka krajów niemieckiego obszaru językowego, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego, oraz opracowywać i prezentować wyniki swoich badań. Posiada podstawowe umiejętności obejmujące analizę i rozwiązywanie problemów, dobór niezbędnych do tego narzędzi.
- Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii, nauki o języku krajów niemieckiego obszaru językowego w typowych sytuacjach profesjonalnych, jak i do analizowania konkretnych procesów i zjawisk kulturowych.
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
- Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego krajów niemieckiego obszaru językowego.
Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia: H1A_W04, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W05, H1A_W07, S1A_W06, H1A_U01, H1A_U02, H1A_U03, H1A_U04, S1A_U02, S1A_U08, H1A_K01, S1A_K01, S1A_K06, H1A_K05.
Kryteria oceniania
W zależności od cyklu.
Literatura
W zależności od cyklu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: