- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Doświadczenie, poznanie, zaangażowanie w literaturze i życiu społecznym 3302-DPZLS-OG
Zajmować nas będzie zagadnienie doświadczenia, jednak nie naukowego, tylko indywidualnego, które powoli nabiera cech faktu naukowego, czyli staje się przedmiotem badań naukowych. Punktem wyjścia stanowić będzie znaczenie doświadczenia w życiu indywidualnym. Zastanowimy się nad pojęciem i jego historią. Zbadamy jego znaczeni we fragmentach utworów literackich Przybyszewskiego, Dostojewskiego, Brechta, Canettiego i in. Sprawdzimy ten motyw także we współczesnej polskiej prozie: Maciej Bobula: Franciszka, Maryśka i ja (2020) oraz Olga Hunt: Łyski liczą do trzech (2021). Do materiałów literackich dołączymy materiały internetowe oraz teksty naukowe na temat poznania Ludwika Flecka, na temat doświadczenia Wilfrieda R. Biona, Donalda W. Winnicotta. Na tej podstawie podanych lektur będziemy analizować powiązania doświadczenia z poznaniem i zaangażowaniem. Nie chodzi tu tylko o zaangażowanie polityczne, ale o każde, które prowadzi człowieka do opuszczenia, przekroczenia nabytej ramy interpretacyjnej, Framing, co najprościej można nazwać redukcją nowego do poznanego wcześniej, do wiedzy zinternalizowanej, do stylu myślowego, jakby to nazwał Ludwik Fleck.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- umiejętność wykorzystywania nabytych umiejętności badawczych, obejmujących krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów niemieckiego (na poziomie podstawowym) i polskiego obszaru językowego, zdolność do syntezy różnych idei i poglądów, doboru metod i konstruowanie narzędzi badawczych, umiejętność opracowania i prezentacji wyników własnych dociekań, w uwzględnieniem:
- zaawansowanych technologii informacyjnych, przy zachowaniu zasad etyki, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie analizy tekstów literackich i naukowych K_U01,
- samodzielnego zdobywania wiedzy w zakresie wykraczającym poza program własnego kierunku studiów
- umiejętności badawczych, niewykluczających autonomicznego podejmowania decyzji i działania zmierzającego do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową K_U02
Kryteria oceniania
Ocena ciągła aktywnego udziału w zajęciach, obecności i pracy pisemnej semestralnej lub projektu.
Literatura
https://www.dwutygodnik.com/artykul/9934-wrazliwosci-literatura-zaangazowania.html
https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/debaty/zaangazowanie-calosciowe/
Stanisław Przybyszewski: Za burtą
Elias Canetti: Masa i władza
Fiodor Dostojewski: Zbrodnia i kara
Maciej Bobula: Franciszka, Maryśka i ja (2020)
Olga Hunt: Łyski liczą do trzech (2021)
Ludwik Fleck: Patrzeć, widzieć, wiedzieć
Wilfried R. Bion: Lernen durch Erfahrung
Donald W. Winnicott: Zabawa w rzeczywistość i inne
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: