Aplikacje psychologiczno-pedagogiczne w glottodydaktyce 2 – III i IV etap edukacyjny 3302-App1-Z
Przedmiot jest realizowany na I roku drugiego etapu studiów stacjonarnych w formie seminarium w semestrze I.
Seminarium poświęcone jest uszczegółowieniu i pogłębieniu takich zagadnień, jak:
1. Formy aktywności młodzieży. Nauka, realizacja zainteresowań, działalność społeczna, wolontariat, praca. Poszerzanie autonomii i samodzielności.
2. Poradnictwo edukacyjno-zawodowe. Nauczyciel jako doradca. Wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. Metody i techniki określania potencjału ucznia. Przygotowanie młodzieży do samokształcenia, pracy nad własnym rozwojem oraz do aktywnego uczestnictwa w rynku pracy. Rynek edukacyjny i rynek pracy. Droga rozwoju zawodowego. Uczenie się przez całe życie.
3. Praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela na III i IV etapie edukacyjnym. Program wychowawczy. Edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne. Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania. Tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi, stymulowanie rozwoju społeczno-moralnego młodzieży, animowanie życia społeczno-kulturalnego, wspieranie samorządności i autonomii uczniów w szkole. Dynamika grupy uczniowskiej. Współpraca i współdziałanie uczniów. Rozwiązywanie konfliktów, mediacje.
4. Bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza jej terenem (zajęcia terenowe, wycieczki). Ochrona zdrowia ucznia. Edukacja dla bezpieczeństwa – dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych.
5. Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami uczniów.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent:
1. posiada pogłębioną wiedzę o współczesnych teoriach dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów
K_W02
K_W17
K_W18
2. posiada uszczegółowioną wiedzę na temat głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących
K_W02
3. ma pogłębioną wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych,
K_W02
K_W17
4. ma uszczegółowioną wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, do pracy w których uzyskuje przygotowanie
K_W02
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent:
1. potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji
K_U01
K_U15
2. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii
K_U15
K_U17
3. posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej
K_U15
K_U20
4. potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych)
K_U20
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent:
1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych)
K_K01
K_K03
2. jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela
K_K04
3. ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka
K_K04
Kryteria oceniania
Seminarium kończy się zaliczeniem na ocenę na podstawie obecności na zajęciach, aktywności (referaty, prezentacje, projekty) oraz różnych form śródsemestralnych pisemnych prac kontrolnych (tekst, test).
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Praktyki zawodowe
Równolegle do zajęć student może realizować praktyki psychologiczno-pedagogiczne w wymiarze 30h w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej.
Literatura
Zakres literatury zostaje podany na pierwszych zajęciach.
Przykładowy spis literatury:
BOVET, G. / FROMMER, H. (1999): Grundkurs Psychologie. Berlin.
BOVET, G. / HUVENDIEK, V. (2000): Leitfaden Schulpraxis. Berlin.
MICHOŃSKA-STADNIK, A. / WĄSIK, Z. (2008): Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych. Wrocław.
OCHMAŃSKI, M. / SOKOŁOWSKA-DZIOBA, T. / PIELECKI, A. (2001): Edukacja w perspektywie integracji Europy. Warszawa.
PAWLAK, M. (2004): Autonomia w nauce języka obcego. Poznań - Kalisz.
PILECKA, W. / RUDKOWSKA, G. / WRONA, L. (2005): Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków.
ZAWADZKA, E. (2004), Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków.
ZIMBARDO, P. G. / GERRING, R. J. (1999): Psychologie. Berlin.
Die Zeitschrift: Pädagogik (Belz-Verlag)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: