Analiza składni języka niemieckiego 3302-ASN2c-Z
1. Gegenstand der Syntax
2. Satzglieder: primäre, sekundäre Satzglieder
3. Formen der Satzglieder, ihre Beschreibung: Subjekt, Prädikat, Objekt. Adverbialbestimmung; Ergänzungsangaben: prädikatives Attribut zum Subjekt, zum Objekt, freier Dativ
4. Satzgliedteile: Attribut
5. Satzgliedfolge: Faktoren, die die Satzgliedfolge beeinflussen.
a/ syntaktische Faktoren; Satzklammer, Arten der Klammer, Ausklammerung, Stellung von „nicht“.
b/ kommunikative Faktoren (Thema – Rhema)
6. Syntaktische Relationen zwischen den Satzgliedern, insbesondere Kongruenz, Arten der Kongruenz, Kongruenzschwankungen (x und y, sowohl – als auch, entweder –oder, weder – noch)
7. Einteilung der Sätze
a/ im Hinblick auf die kommunikative Absicht des Sprechers (Aussage- , Aufforderungs-, Frage-, Wunsch-, Ausrufesätze)
b/ koordinative vs. subordinative Verbindung
(koordinativ: asyndetisch vs. syndetisch; sobordinativ: eingeleitet vs. nicht eingeleitet)
8. Besondere Arten der Verbindung: Schaltsatz, Schachtelsatz, Satzperiode
9. Einteilung der Nebensätze nach ihrer syntaktischen Funktion:
a/ Subjektsatz,
b/ Prädikativsatz
c/ Objektsatz
d/ Adverbialsatz: Temporalsatz; Lokalsatz; Modalsatz und seine Unterteilung: Instrumentalsatz, Komparativsatz, Modalsatz des fehlenden Begleitumstandes, Proportionalsatz, Modalsatz der Spezifizierung, Restriktivsatz; Kausalsatz und seine Unterteilung: Kausalsatz im engeren Sinne, Konditionalsatz, Konzessivsatz, Konsekutivsatz, Finalsatz
e/ Substitutivsatz
f/ Attributsatz
g/ Weiterführender Nebensatz
10. Infinitivkonstruktionen, ihre Einteilung und Funktion
11. Partizipialkonstruktionen
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W03: Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa ogólnego i niemieckiego obszaru językowego,
K_W06: Student zna i rozumie teorię i metodologię z zakresu nauki o języku krajów niemieckiego obszaru językowego.
K_W09: Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia gramatyczne, ortograficzne, leksykalne, semantyczne, fonologiczne i stylistyczne w zakresie języka niemieckiego
K_U02: Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz rozwijać umiejętności badawcze z zakresu języka krajów niemieckiego obszaru językowego
K_U08: Student jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, oraz określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
K_K03: Student jest gotów do krytycznego oceniania posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
K_K01: Student jest gotów do określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Kryteria oceniania
W zależności od cyklu. Kolokwium.
UWAGI
1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia.
2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu.
Literatura
W. Jung: Grammatik der deutschen Sprache
E. Hentschel: Handbuch der deutschen Sprache
J. Erben: Abriss der deutschen Grammatik
Helbig/Buscha: Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: