Zajęcia specjalizacyjne 3302-2ZS2spz-Z
Celem zajęć specjalizacyjnych jest przekazanie studentom pogłębionej wiedzy z zakresu danej specjalizacji, którą on wybrał. Treść zajęć uwarunkowana jest odpowiednią specjalizacją oraz preferencjami naukowymi prowadzącego. Studenci doświadczają naukowego ukierunkowania zarówno w aspekcie perspektyw badawczych, jak i metodologicznych.
W cyklu 2023Z:
Celem zajęć specjalizacyjnych jest przekazanie studentom pogłębionej wiedzy z zakresu danej specjalizacji, którą on wybrał. Treść zajęć uwarunkowana jest odpowiednią specjalizacją oraz preferencjami naukowymi prowadzącego. Studenci doświadczają naukowego ukierunkowania zarówno w aspekcie perspektyw badawczych, jak i metodologicznych. |
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć specjalizacyjnych jest przekazanie studentom pogłębionej wiedzy z zakresu danej specjalizacji, którą on wybrał. Treść zajęć uwarunkowana jest odpowiednią specjalizacją oraz preferencjami naukowymi prowadzącego. Studenci doświadczają naukowego ukierunkowania zarówno w aspekcie perspektyw badawczych, jak i metodologicznych. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla germanistyki, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (K_W01)
- powiązania kierunku germanistyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02)
- terminologię, teorię i metodologię z zakresu językoznawstwa germańskiego, w tym glottodydaktyki i literaturoznawstwa krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W05)
- współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące językoznawstwo germańskie i literaturoznawstwo krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W06)
- wybrane fakty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa krajów niemieckiego obszaru językowego oraz ich powiązania z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W04)
- fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w sposób szczególny niemieckiego obszaru językowego (K_W08)
Absolwent potrafi:
- wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę, syntezę, twórczą interpretację i prezentację wyników, w tym przy użyciu zaawansowanych technologii informacyjnych i zachowaniu zasad etyki, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa niemieckiego obszaru językowego (K_U01)
- samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie germanistyki i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U02)
- wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej (K_U03)
- kierować pracą zespołu, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych, podejmując wiodącą rolę w zespołach (K_U06)
- komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu studiowanego kierunku ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (K_U07)
K_W01, K_W02, K_W05, K_W06, K_U01, K_U02, K_U03
Student jest gotów do:
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu, przestrzegania etycznych uwarunkowań działalności zawodowej, w tym badawczej (K_K02)
- respektowania etosu zawodowego, w tym zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad (K_K03)
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (K_K05)
Kryteria oceniania
Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach/przedstawienie referatu lub prezentacji/pisemne opracowanie wybranego zagadnienia.
UWAGI
1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia.
2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu
Literatura
Czachur, W., Dreesen Ph., Porównawcza lingwistyka dyskursu.
Założenia, zasady, problemy, w: tekst i dyskurs – text und
diskurs 11/2018, 205-226.
Czachur, W.: Lingwistyka dyskursu jako integrujący program
badawczy, Wrocław 2020.
Hirschmann, H.: Korpuslinguistik. Eine Einführung. Stuttgart
2019.
Niehr, Th., Einführung in die linguistische Diskursanalyse,
Darmstadt 2014.
Warnke, I. H., Spitzmüller, J. (Hrsg.): Methoden der
Diskurslinguistik. Sprachwissenschaftliche Zugänge zur
transtextuellen Ebene, Berlin – New York 2008.
Atayan, V., Felder, E., Fetzer, B., Mattfeldt, A., Moretti, D., Straube, A., &
Wachter, D. (2020). Europäische Diskursgemeinschaft.: Projektskizze einer
sprachvergleichenden Diskursanalyse. Linguistik Online, 103(3).
https://doi.org/10.13092/lo.103.7113
W cyklu 2023Z:
Literatura podana będzie przez prowadzących w trakcie zajęć. |
W cyklu 2024Z:
Literatura podana będzie przez prowadzących w trakcie zajęć. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: