Socjolingwistyka 3302-2SCL1-L
Zajęcia mają służyć wykształceniu w studencie umiejętności oceny różnych procesów w współczesnym społeczeństwie pod względem podjętych w nim działań językowych. Nadrzędnym ich celem, poza zapoznaniem z historią przedmiotu, jego typologią i funkcjami, jest wyrobienie w studencie wrażliwości na strategie komunikacyjne ważne dla danej grupy i warstwy społecznej.
Poszczególne tematy:
1. Einführung
2. Überblick über Entstehung, Geschichte und Bereiche der Soziolinguistik
3. Methoden und Instrumente soziolinguistischer Forschung
4. Soziolinguistik und sprachliche Varietäten
5. Sprachliche Varietäten im deutschsprachigen Bereich
6. Minderheiten und Sprachenpolitik
7. Sprache und soziale Schichtung -Code-Switching
8. Gerontolekte -Sprache und Alter -Kindersprache, Jugendsprache
9. Kiezdeutsch, Multikulti und Protestdeutsch
10. Soziale Medien und Hasssprache
11. Sprachförderung und Ausschluss – Neualphabetisierung
13. Genderlekte - Frauensprache, Männersprache
14. Sprache und Religion
15. Sprechen über Krankheit
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: mieszany: w sali i zdalnie w sali | Ogólnie: w sali mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
Student
- Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii i nauki o języku i realiach krajów niemieckiego obszaru językowego.
- Ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne oraz komunikacyjne i uczestniczącym w komunikacji międzykulturowej.
- Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu języka krajów niemieckiego obszaru językowego
- Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze z zakresu języka krajów niemieckiego obszaru językowego, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego, oraz opracowywać i prezentować wyniki swoich badań. Posiada podstawowe umiejętności obejmujące analizę i rozwiązywanie problemów, dobór niezbędnych do tego narzędzi.
- Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii, nauki o języku krajów niemieckiego obszaru językowego, w typowych sytuacjach profesjonalnych, jak i do analizowania konkretnych procesów i zjawisk kulturowych.
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia: K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_U01, K_U02, K_K02, K_U03, K_K04
Kryteria oceniania
W zależności od cyklu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Przykładowa literatura:
Heinrich Löffler, Germanistische Soziolinguistik, Berlin 2016
Werner H. Veith, Soziolinguistik, Tübingen 2002
John Peterson, Sprache und Migration, Heidelberg, 2015
Angelika Linke / Marcus Bussbaumer/ Paul R. Portmann, Studienbuch Linguistik,Tübingen 2001
Robert Pfaller, Erwachsenensprache, Frankfurt 2017
Karolin Emcke, Gegen den Hass, Frankfurt 2018
Uwe Hinrich, Multikulti-Deutsch, Berlin 2013
W cyklu 2023L:
Przykładowa literatura przedmiotu: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: