Różnice kulturowe między Polakami i Niemcami 3302-2RK1kz-L
Zajęcia mają za zadanie porównanie kultur - polskiej i niemieckiej. Celem zajęć jest analiza zjawisk kulturowych oraz ich przejawów w relacjach między Polakami a Niemcami. Studenci powinni poznać czynniki wpływające na postrzeganie kultury rodzimej i obcej, umieć porównać wybrane zjawiska kulturowe w Polsce i w Niemczech, rozpoznawać podobieństwa i różnice kulturowe między Polakami a Niemcami oraz umieć wyjaśnić różnorodne przyczyny ww. różnic.
Łączny nakład pracy (zajęcia i praca własna) - około 60 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student zna i rozumie:
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla germanistyki, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym
- powiązania kierunku germanistyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych;
- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej;
- zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach niemieckojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów w tych zakresach z innymi dyskursami humanistycznymi;
student potrafi:
wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów niemieckiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w tym zaawansowanych technologii informacyjnych, przy zachowaniu zasad etyki, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie literaturoznawstwa niemieckiego obszaru językowego;
samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie germanistyki i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową;
wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej;
student jest gotów do:
rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu, przestrzegania etycznych uwarunkowań działalności zawodowej, w tym badawczej;
uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form; odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych.
K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_U01, K_U02, K_U03, K_K02, K_K04
Kryteria oceniania
Oceniane będą przygotowanie do zajęć, aktywność podczas zajęć, umiejętność pracy zespołowej, prezentacje, praca semestralna.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Fischer, Katrin: Beruflich in Polen : Trainingsprogramm für Manager, Fach- und Führungskräfte 2007
Kolarska-Bobińska, Lena/ Agnieszka Łada: Polen und Deutsche. Ihr gegenseitiges Bild und ihre Vision von Europa, Warszawa 2009
Pszczółkowski, Tomasz: Deutsche und polnische Kultur im kulturwissenschaftlichen Vergleich. Eine komparatistische Untersuchung, Warszawa 2013
Wojciechowski, Krzysztof: Jak postępować z Niemcami. Poradnik dla biznesu i nie tylko/ Knigge für deutsche (Nicht-nur-) Unternehmer in Polen, Poznań/Warszawa 2005
Schroll-Machl, Sylvia: Die Deutschen – Wir Deutsche. Fremdwahrnehmung und Selbstsicht im Berufsleben, Goettingen 2007
Szarota Tomasz: Stereotype und Konflikte. Historische Studien zu den deutsch-polnischen Beziehungen, Osnabrück 2010
Zimmermann, Hans Dieter (red.): Mythen und Stereotypen auf beiden Seiten der Oder, Berlin 1997
Literatura dodatkowa - ustalana na początku semestru.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: