Literatura jako forma dyskursu kulturowego 3302-2LFD2-L
Zajęcia służą reinterpretacji literatury jako faktu kulturowego, ponieważ włącza się ona w dyskurs kulturowy i współtworzy go wraz z innymi tekstami, np. naukowymi, decydując o normach, wartościach danej społeczności. Studenci zapoznają się ze związkami literatury z nowszymi dyskursami kulturowymi. Punkt ciężkości i zakres tematów każdorazowo ustala prowadzący.
Tryb prowadzenia
lektura monograficzna
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu i zaliczeniu zajęć student:
ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej, terminologii i metodologii w zakresie germanistyki
ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę prowadzącą do studiowanej specjalizacji
ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach specjalizacji w ramach kierunku germanistyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych
ma wiedzę na temat nowszych zjawisk naukowych i kulturalnych w Polsce i krajach niemieckojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów w literaturoznawstwie z innymi dyskursami humanistycznymi (intertekstualnością, psychoanalizą, gender studies, postkolonializmem, teoriami kulturoznawczymi) oraz ma pogłębioną wiedzę o instytucjach życia literackiego i teatralnego w Polsce i krajach niemieckojęzycznych
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu studiowanej specjalizacji, wykorzystując różne źródła oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy
posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach języka na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność samodzielnego przygotowania prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach w języku niemieckim
posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę i interpretację dawnych i nowych tekstów literackich (z uwzględnieniem takich zagadnień, jak trawestacja motywów i form literackich czy reinterpretacja kanonu literackiego), a także wyszukiwanie i integrowanie wiedzy z dziedziny teorii i historii literatury i w zakresie literackiego transferu wewnątrz- i międzykulturowego w celu jej zastosowania do formułowania i prezentacji własnych wniosków i krytycznych sądów
potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację tekstu literackiego, inscenizacji, ekranizacji, stosując oryginalne podejścia, uwzględniając nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem przyszłego zawodu
Systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, żywo interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, społecznymi, gospodarczymi i politycznymi
Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia:
K_W01: (H2A_W01, H2A_W02, 2A_W03)
K_W02: (H2A_W04,)
K_W03: (H2A_W05, H2A_W07)
K_W11: (H2A_W05, H2A_W09, H2A_W10)
K_U01: (H2A_U01)
K_U04: (H2A_U07, H2A_U09,H2A_U10)
K_U05: (H2A_U01, H2A_U02, H2A_U03, H2A_U05, H2A_U06)
K_U06: (H2A_U05)
K_K01: (H2A_K01 )
K_K02: (H2A_K02 )
K_K03: (H2A_K03 )
K_K04: (H2A_K04 )
K_K06: (H2A_K06)
Kryteria oceniania
Ocena ciągła przygotowania do zajęć, udział w dyskusji na zajęciach, kultura dyskusji, referaty, testy śródsemestralne i semestralne, egzamin ustny lub pisemny, praca semestralna.
Szczegółowe warunki zaliczenia podaje prowadzący daną grupę
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Ustalana każdorazowo przez prowadzącego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: