Korespondencja sztuk 3302-2KS1-Z
Analiza dzieł sztuki ma na celu również syntetyczne przedstawienie wzajemnych powiązań pomiędzy poszczególnymi dziedzinami sztuki, tj. muzyka, literatura, film, architektura etc. Uwzględnione zostaną między innymi takie zagadnienia, jak: główne tendencje, ośrodki, artyści, dzieła, recepcja dzieł.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla germanistyki, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, oraz terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (K_W01)
- powiązania kierunku germanistyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02)
- wybrane fakty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa krajówniemieckiego obszaru językowego oraz ich powiązania z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W04)
- w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metodologię z zakresu językoznawstwa germańskiego (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W05)
- w pogłębionym stopniu współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych oraz tendencje rozwojowe, obejmujące językoznawstwo germańskie (w tym glottodydaktykę) i literaturoznawstwo krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W06)
- fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w sposób szczególny niemieckiego obszaru językowego (K_W08)
W zakresie umiejętności student potrafi:
- wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę, syntezę, twórczą interpretację i prezentację wyników, w tym przy użyciu zaawansowanych technologii informacyjnych i zachowaniu zasad etyki, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa niemieckiego obszaru językowego (K_U01)
- samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie germanistyki i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U02)
- kierować pracą zespołu, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych, podejmując wiodącą rolę w zespołach (K_U06)
- komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu studiowanego kierunku ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (K_U07)
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- rozwijania dorobku zawodu i odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych (K_K01)
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu, przestrzegania etycznych uwarunkowań działalności zawodowej, w tym badawczej (K_K02)
- respektowania etosu zawodowego, w tym zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad (K_K03)
- odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych i uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form (K_K04)
Kryteria oceniania
praca projektowa
karty pracy
dyskusja
ocena bieżąca
prezentacja
praca w grupach
test końcowy
UWAGI
1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia.
2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu
Praktyki zawodowe
-----
Literatura
Literatura (wybór)
- Wybór fragmentów filmowych
- Wybrane hasła w słownikach i leksykonach polsko- i niemieckojęzycznych
- Wybrane strony internetowe
- Béhar, Pierre/Schneider, Herbert: Das österreichische Lied und seine Ausstrahlung in Europa. Hildesheim 2007.
- Bilzer, Bert/Boeckhoff, Hermann/Winzer, Fritz: Das große Buch der Malerei. Meisterwerke aus 30 berühmten Galerien. Zürich 1960.
- Bleicher, Joan Kristin: Intermedialität von Journalismus und Literatur. New Journalism aus literaturwissenschaftlicher Perspektive. W: Grenzgänger: Formen des New Journalism. Red. Bernhard Pörksen/Joan Kristin Bleicher. Wiesbaden 2004, s. 29–39.
- Bogner, Ralf Georg: Medienwechsel. W: Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie: Ansätze – Personen – Grundbegriffe. Red. Ansgar Nünning. Stuttgart, Weimar, 1998, s. 355. Biblioteka IG UW, sygn. L-20148/wolny dostęp.
- Dulewicz, Andrzej: Encyklopedia sztuki niemieckiej. Austria – Niemcy – Szwajcaria. Warszawa 2002. BUW wolny dostęp, sygn. N6859.D85 2002.
- Fritz, Martin: Digitale Intermedialität – Literatur und das Netz. W: Brötz, Dunja/Eder-Jordan, Beate/Fritz, Martin (red.): Intermedialität in der Komparatistik: eine Bestandsaufnahme. Innsbruck 2013, s. 239–256.
- Gogut, Anna: Historia sztuki świata. Warszawa 1998.
- Gombrich, Ernst H.: Die Geschichte der Kunst. Stuttgart/Zürich 1992. BUW wolny dostęp, sygn. N5300.G64315 1992.
- Gwóźdź, Andrzej: Krajobrazy z murem berlińskim w filmach fabularnych podzielonego kina do roku 1989, dostęp online: https://opus.us.edu.pl/info/article/USL2fe4e4039c3946cd84a6118b6bb4087c/.
- Gwóźdź, Andrzej: Obok kanonu: tropami kina niemieckiego. Wrocław 2011. BUW wolny dostęp, sygn. PN1993.5.G3 G84 2011.
- Gwóźdź, Andrzej: Zaklinanie rzeczywistości: filmy niemieckie i ich historie 1933-1949. Wrocław 2018. BUW wolny dostęp, sygn. PN1993.5.G3 G864 2018.
- Gwóźdź, Andrzej/Krzemień-Ojak, S.: Intermedialność w kulturze końca XX wieku. Białystok 1998. BUW wolny dostęp, sygn. NX458.I565 1998.
- Helbig, Jörg (red.): Intermedialität. Theorie und Praxis eines interdisziplinären Forschungsgebiets. Berlin 1998.
- Kaemmerling, Ekkehard: Die filmische Schreibweise. Am Beispiel Alfred Döblin ,,Berlin Alexanderplatz“. W: Jahrbuch für Internationale Germanistik 5/1 (1973), s. 45–61.
- Kupczyńska, Kalina/Kita-Huber, Jadwiga: Autobiografie intermedial: Fallstudien zur Literatur und zum Comic. Bielefeld 2019, BUW Biblioteka Austriacka, sygn. 83/633-28313.
- Löser, Philipp: Mediensimulation als Schreibstrategie: Film, Mündlichkeit und Hypertext in postmoderner Literatur. Göttingen 1999.
- Prette, Maria Carla: Kunst verstehen. Köln 2008.
- Renner, Hans: Oper, Operette, Musical. München 1996.
- Sagner, Karin: Secesja (z niem. przeł. Piotr Taracha). Warszawa 2007, BUW wolny dostęp, sygn. N6465.A7 S34165 2007.
- Scheffel, Michael: Was heißt (Film-)Erzählen? Exemplarische Überlegungen mit einem Blick auf Schnitzlers „Traumnovelle“ und Stanley Kubricks „Eyes Wide Shut“. W: Kaul, Susanne/Palmier, Jean-Pierre/Skrandies, Timo (red.): Erzählen im Film. Unzuverlässigkeit – Audiovisualität – Musik. Bielefeld 2009. s. 15–34.
- Schmidt, Klaus M./Schmidt, Ingrid: Lexikon Literaturverfilmungen. Verzeichnis deutschsprachiger Filme 1945-2000. BUW wolny dostep, sygn.
PN1993.5.G3 L68 2001.
- Steiger, Karsten: Opern. München 2000.
- Weisstein, Ulrich (red.): Literatur und bildende Kunst. Ein Handbuch zur Theorie und Praxis eines komparatistischen Grenzgebietes. Berlin 1992. Biblioteka IG UW, sygn. P-1889.
- Wojno-Owczarska, Ewa: Approaches to Intermediality Studies
in the New Millennium. W: Acta Philologica, 60 (2023), s. 5–20.
- Wojno-Owczarska, Ewa: Znaki upływającego czasu w filmie Wima Wendersa „Niebo nad Berlinem” (1987) oraz dziele Toma Tykwera „Biegnij, Lola, biegnij” (1998), w: Rocznik Komparatystyczny, 11 (2020), s. 212-234.
- Zemanek, Evi: Intermedialität - Interart Studies. W: Evi Zemanek, Alexander Nebrig (red.): Komparatistik. Berlin 2012, s. 159-174.
- Zima, Peter V.: Literatur intermedial. Musik – Malerei – Photographie – Film. Darmstadt 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: