Historia krajów niemieckiego obszaru językowego w XX i XXI wieku 3302-2HKN2-Z
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z najważniejszymi wydarzeniami politycznymi i społecznymi w Niemczech, Austrii oraz Szwajcarii w wieku XX/XXI. Uwagę skoncentrujemy na wybranych zagadnieniach z wymienionych obszarów, takich jak np.: budowa demokracji po I wojnie światowej, nazizm i jego konsekwencje, studencka rewolta 1968 roku, przełom i zjednoczenie Niemiec, neutralność Austrii i Szwajcarii, demokracja bezpośrednia w Szwajcarii, prawa kobiet itp.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla germanistyki, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, oraz terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (K_W01)
- powiązania kierunku germanistyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02)
- wybrane fakty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa krajówniemieckiego obszaru językowego oraz ich powiązania z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W04)
- w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metodologię z zakresu językoznawstwa germańskiego (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W05)
- w pogłębionym stopniu współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych oraz tendencje rozwojowe, obejmujące językoznawstwo germańskie (w tym glottodydaktykę) i literaturoznawstwo krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W06)
- fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w sposób szczególny niemieckiego obszaru językowego (K_W08)
W zakresie umiejętności student potrafi:
- wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę, syntezę, twórczą interpretację i prezentację wyników, w tym przy użyciu zaawansowanych technologii informacyjnych i zachowaniu zasad etyki, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa niemieckiego obszaru językowego (K_U01)
- samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie germanistyki i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U02)
- wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej (K_U03)
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- respektowania etosu zawodowego, w tym zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad (K_K03)
- odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych i uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form (K_K04)
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach. Zaliczenie na ocenę na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności, wygłoszonego referatu oraz prezentacji wybranego zagadnienia społeczno-politycznego. Dopuszczalna liczba nieusprawiedliwionych nieobecności w każdym semestrze: 2.
UWAGI
1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia.
2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Wolfgang Benz: Auftrag Demokratie. Die Gründungsgeschichte der Bundesrepublik und die Entstehung der DDR 1945-1949. Bonn 2010.
Peter Berger: Kurze Geschichte Österreichs im 20. Jahrhundert. Wien 2008.
Iso Camartin: Schweiz. München 2008.
Ernst Hanisch: Der Lange Schatten des Staates. Österreichische Gesellschaftsgeschichte im 20. Jahrhundert. Wien 1994.
H. M. Müller: Schlaglichter der deutschen Geschichte, Mannheim 2007.
Thomas Ramge: Die großen Polit-Skandale: eine andere Geschichte der Bundesrepublik, Frankfurt 2003.
Volker Reinhardt: Geschichte der Schweiz. München 2010.
Edgar Wolfrum: Die 101 wichtigsten Fragen: Bundesrepublik Deutschland. München 2009.
Ucieczka, wypędzenie, integracja / [red. tomu niem. Petra Rösgen ; tł. Ryszard Wojnakowski, Bielefeld 2007
Ellen Butler, Ondřej Kotas (i in.), 100 Stunden Deutschland : Orientierungskurs Politik, Geschichte, Kultur, Stuttgart 2017
Philipp Ther, Inny koniec Historii : o wielkiej transformacji, tłum. Anna Wziątek, Poznań 2020
Heinz Fisher (wyd.), 100 Jahre Republik : Meilensteine und Wendepunkte in Österreich 1918-2018, Wien 2018
Maria Dippelreiter, Michael Dippelreiter (wyd.), "1968" in Österreich: Aufbruch und Scheitern, Klagenfurt=Celovec 2018
Źródła internetowe:
https://www.bpb.de
https://www.dhm.de/lemo
https://www.zeitzeugen-portal.de/
http://www.zentrum.org
https://austria-forum.org
https://www.eda.admin.ch
https://www.swissinfo.ch
https://hls-dhs-dss.ch
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: