Historia krajów niemieckiego obszaru językowego w XX i XXI wieku 3302-2HKN2-L
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z najważniejszymi wydarzeniami politycznymi, społecznymi i kulturalnymi w Niemczech, Austrii oraz Szwajcarii w wieku XX. Uwagę skoncentrujemy na wybranych zagadnieniach z wymienionych obszarów, takich jak np.: budowa demokracji po I wojnie światowej, nazizm i jego konsekwencje, studencka rewolta 1968 roku, przełom i zjednoczenie Niemiec, neutralność Austrii i Szwajcarii, demokracja bezpośrednia w Szwajcarii, prawa kobiet itp.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student zna i rozumie:
- powiązania kierunku germanistyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych;
- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej;
student potrafi:
wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów niemieckiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w tym zaawansowanych technologii informacyjnych, przy zachowaniu zasad etyki, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie literaturoznawstwa niemieckiego obszaru językowego ;
samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie germanistyki i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową;
- wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej;
student jest gotów do:
- rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu, przestrzegania etycznych uwarunkowań działalności zawodowej, w tym badawczej;
respektowania zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego;
uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form; odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych.
K_W02, K_W03, K_U01, K_U02, K_U03, K_K02, K_K03, K_K04
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności, wygłoszonego referatu oraz prezentacji na temat wybranego wydarzenia historycznego lub zagadnienia spoleczno-politycznego. Dopuszczalna liczba nieusprawiedliwionych nieobecności w każdym semestrze: 2.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
H. M. Müller: Schlaglichter der deutschen Geschichte, Mannheim 1990.
Golo Mann: Deutsche Geschichte 1919-1945. Frankfurt Am Main 1990.
Wolfgang Benz: Auftrag Demokratie. Die Gründungsgeschichte der Bundesrepublik und die Entstehung der DDR 1945-1949. Bonn 2010.
Richard von Weizsäcker: Die deutsche Geschichte geht weiter. Berlin 1983.
Edgar Wolfrum: Die 101 wichtigsten Fragen: Bundesrepublik Deutschland. München 2009.
Thomas Ramge: Die großen Polit-Skandale : eine andere Geschichte der Bundesrepublik, Frankfurt 2003.
Ernst Hanisch: Der Lange Schatten des Staates. Österreichische Gesellschaftsgeschichte im 20. Jahrhundert. Wien 1994.
Peter Berger: Kurze Geschichte Österreichs im 20. Jahrhundert. Wien 2008.
Iso Camartin: Schweiz. München 2008.
Volker Reinhardt: Geschichte der Schweiz. München 2010.
Jakob Tanner: Geschichte der Schweiz im 20. Jahrhundert, München 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: