Historia i teoria krytyki literackiej 3302-2HK2-Z
Zajęcia wprowadzające w historię i rozwój krytyki literackiej, a także metody naukowego badania krytyki. Studenci zapoznają się z historycznymi i współczesnymi tekstami krytycznoliterackimi, poznają historię i tradycję krytyki, a także koncepcje teoretyczne, usiłujące uchwycić fenomen krytyki i wartościowania tekstów literackich.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla germanistyki, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (K_W01)
- powiązania kierunku germanistyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02)
- pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (K_W03)
- zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach niemieckojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów w tych zakresach z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W04)
- terminologię, teorię i metodologię z zakresu literaturoznawstwa krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W05)
- współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujących literaturoznawstwo krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W06)
W zakresie umiejętności student potrafi:
- wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów niemieckiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w tym zaawansowanych technologii informacyjnych, przy zachowaniu zasad etyki, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie literaturoznawstwa niemieckiego obszaru językowego (K_U01)
- samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie germanistyki i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U02)
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- rozwijania dorobku zawodu i odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych (K_K01)
- rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu, przestrzegania etycznych uwarunkowań działalności zawodowej, w tym badawczej (K_K02)
- włączania się w życie kulturalne i społeczne poprzez pisanie recenzji (K_K04)
Kryteria oceniania
Student uzyskuje zaliczenie przedmiotu na podstawie:
- obecności na zajęciach (limit nieobecności nieusprawiedliwionych: 2 w semestrze)
- oceny ciągłej (bieżącego przygotowania do zajęć i udziału w dyskusji)
- referatu / testu śródsemestralnego i semestralnego / zaliczenia ustnego lub pisemnego / pracy semestralnej
Szczegółowe warunki zaliczenia podaje prowadzący daną grupę.
UWAGI
1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia.
2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
- Heinrich Kaulen; Christin Gansel (Hrsg.): Literaturkritik heute.
- Th. Anz, R. Baasner, Literaturkritik: Geschichte, Theorie, Praxis
- Heinz Ludwig Arnold (Hg.): Literaturbetrieb in der Bundesrepublik Deutschland. München 1981
- Michael Klein: Literaturkritik und Literaturwissenschaft. Abermaliges Plädoyer für ein komplementäres Verständnis der beiden Institutionen aus gegebenem Anlass. W: tenże. i Sieglinde Klettenhammer (red): Literaturwissenschaft als kritische Wissenschaft, s. 11-27
- Brigitte Schwens-Harrant: Literaturkritik. Eine Suche. Innsbruck: StudienVerlag 2008
- Peter Uwe Hohendahl (red.): Geschichte der deutschen Literaturkritik. Stuttgart: Metzler 1985
- Peter Uwe Hohendahl: Literaturkritik und Öffentlichkeit. München: Piper 1974
- Stefan Neuhaus: Literaturvermittlung. Konstanz: UVK 2009
- https://literaturzeitschrift.de/rezension/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: