Historia kultury krajów niemieckiego obszaru językowego do końca XIX wieku 3302-2HK1kz-Z
Celem zajęć prowadzonych w ramach tej specjalizacji jest zapoznanie studentów ze specyfiką kultury niemieckiego obszaru językowego i wskazanie na podobieństwa i różnice w obrębie kultur polskiej i krajów niemieckojęzycznych. Specjalizacja przekazuje treści, których opanowanie przygotowuje studentów do podjęcia pracy w organizacjach (np. towarzystwach, fundacjach), instytucjach i placówkach kulturalnych (np. w strukturach Unii Europejskiej, ambasadach, konsulatach, instytutach kultury polskiej zagranicą, bibliotekach, archiwach, teatrach) oraz zawodach związanych z krzewieniem kultury i organizowaniem życia kulturalnego w Polsce i krajach niemieckiego obszaru językowego (np. w wydawnictwach i takich massmediach, jak prasa, telewizja, radio np. jako redaktor, krytyk, animator kultury).
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla germanistyki, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, oraz terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (K_W01)
- powiązania kierunku germanistyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02)
- wybrane fakty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa krajów niemieckiego obszaru językowego oraz ich powiązania z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W04)
- w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metodologię z zakresu językoznawstwa germańskiego (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W05)
- w pogłębionym stopniu współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych oraz tendencje rozwojowe, obejmujące językoznawstwo germańskie (w tym glottodydaktykę) i literaturoznawstwo krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W06)
- fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w sposób szczególny niemieckiego obszaru językowego (K_W08)
W zakresie umiejętności student potrafi:
- kierować pracą zespołu, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych, podejmując wiodącą rolę w zespołach (K_U06)
- wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę, syntezę, twórczą interpretację i prezentację wyników, w tym przy użyciu zaawansowanych technologii informacyjnych i zachowaniu zasad etyki, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa niemieckiego obszaru językowego (K_U01)
- samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie germanistyki i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U02)
- samodzielnie planować i realizować własne cele uczenia się przez całe życie (K_U07)
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- respektowania etosu zawodowego, w tym zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad (K_K03)
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (K_K05)
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (ocenie podlega bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność);
projekt;
kontrola obecności
UWAGI
1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia.
2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Wybrane pozycje literatury:
- Hellmann, Brigitte (Hg.): Lebendiges Mittelalter. Ein Lesebuch, München 1995.
- Das Leben im Mittelalter. Der Alltag von Rittern, Mönchen, Bauern und Kaufleuten. Geschichte 4/2013.
- Kinder in den Großstädten seit dem Mittelalter bis zur Industrialisierung. Documenta Pragensia 31/2012.
- Kizik, Edmund: Wesele, kilka chrztów i pogrzebów. Uroczystości rodzinne w mieście hanzeatyckim od XVI do XVIII wieku, Gdańsk 2001.
- Le Goff, Jacques: Kultura średniowiecznej Europy.
- Le Goff, Jacques: Niezwykli bohaterowie i cudowne budowle średniowiecza, Oficyna Naukowa, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: