Edytorstwo tekstów dawnych 3302-2ETD2-L
1. Podstawowe zagadnienia z zakresu kodykologii, m.in. materiał pisarski, budowa i układ tomu, układ graficzny strony, systemy numerowania i porządkowania wewnętrznego, zdobienie.
2. Rodzaje pisma w rękopisach niemieckojęzycznych (karolingische Minuskel, gotische Buchschrift, kursive Buchschriften, Kurrent).
3. Początki naukowej krytyki tekstu i tzw. metoda Lachmann (Jakob Grimm, Karl Lachmann, Friedrich Heinrich von der Hagen) oraz koncepcje alternatywne.
4. Brachygrafia, abrewiacje i symbole.
5. Ortografia i interpunkcja w tekstach dawnych.
6. Etapy pracy edytora tekstów dawnych.
7. Edycja dyplomatyczna.
8. Edycja krytyczna.
9. Budowa aparatu krytycznego.
10. Narzędzia informatyczne w pracy edytora tekstów dawnych: Transkribus, Oxygen XML Editor
|
W cyklu 2024L:
1. Podstawowe zagadnienia z zakresu kodykologii, m.in. materiał pisarski, budowa i układ tomu, układ graficzny strony, systemy numerowania i porządkowania wewnętrznego, zdobienie |
W cyklu 2025L:
Zajęcia mają charakter konwersatoryjny i służą przekazaniu wiedzy oraz rozwinięciu umiejętności z zakresu krytyki tekstu dawnego i przygotowania go do wydania. Omawiane będą podstawowe zagadnienia z kodykologii, paleografii i brachygrafii, a także kolejne etapy pracy edytora tekstów dawnych oraz typy wydań. Integralnym elementem zajęć będą ćwiczenia z wykorzystaniem narzędzi takich jak Transkribus i Oxygen XML Editor, służących przygotowywaniu edycji cyfrowych. W cyklu zajęć 2025/2026 główny nacisk zostanie położony na edytorstwo rękopiśmiennych tekstów z XVIII–XX wieku. Materiałem źródłowym będą teksty zapisane dawnym pismem niemieckim (deutsche Schreibschrift). Jego opanowanie – zarówno w zakresie odczytywania, jak i zapisu – będzie niezbędne do pracy nad materiałem rękopiśmiennym. Pismo to, w krajach kręgu kultury niemieckiej stanowiące kontynuację tradycji gotyckiej i powszechnie określane jako neogotyckie, było stosowane w Niemczech aż do 1941 roku, kiedy to na mocy rozkazu Martina Bormanna zastąpiono je pismem łacińskim. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla edytorstwa tekstów dawnych, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, oraz terminologię z zakresu edytorstwa tekstów (K_W01)
- powiązania kierunku germanistyka w zakresie edytorstwa tekstów dawnych z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02)
- ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnej działalności
zawodowej związanej z edytowaniem tekstów dawnych, w tym zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W03)
- w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metodologię z
zakresu edytorstwa tekstów dawnych (K_W05)
Student potrafi:
- wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, w tym przy użyciu
zaawansowanych technologii informacyjnych i zachowaniu zasad etyki,
pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie
edytorstwa tekstów dawnych (K_U01)
- samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie edytorstwa i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową w tym zakresie (K_U02)
Student jest gotów do:
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy i rozstrzygania dylematów
związanych z wykonywaniem zawodu związanego z edytorstwem tekstów, przestrzegania etycznych uwarunkowań działalności zawodowej, w tym badawczej (K_K02)
- respektowania etosu zawodowego, w tym zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad (K_K03)
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznając znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (K_K05)
Kryteria oceniania
Elementy składowe zaliczenia:
- aktywność na zajęciach (20%)
- frekwencja (20%)
- przygotowanie wybranego/wskazanego fragmentu tekstu rękopisu do edycji krytycznej wraz z podaniem aparatu krytycznego (60%)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Prowadzący zajęcia podaje literaturę na pierwszym spotkaniu w semestrze, o ile nie została ona już podana w sylabusie grupy zajęciowej.
|
W cyklu 2024L:
1. Beck, Friedrich u.a. (Hg.): Die archivalischen Quellen. Mit einer Einführung in die Historischen Hilfswissenschaften. Wien u.a. |
W cyklu 2025L:
- Beck, Friedrich u.a. (Hg.): Die archivalischen Quellen. Mit einer Einführung in die Historischen Hilfswissenschaften. Wien u.a. |
Uwagi
|
W cyklu 2025L:
- dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach; nieobecności wynikające z choroby poświadczonej zwolnieniem lekarskim nie wliczają się do podanej liczby nieusprawiedliwionych nieobecności |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: