Artyści niemieckiego obszaru językowego i ich związki z Polską 3302-2AN1wz-Z
Celem wykładu jest przybliżenie życiorysów i specyfiki działalności artystycznej wybranych twórców kultury niemieckiego obszaru językowego, którzy mieli związki z Polską i Polakami.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna specyfikę życia i twórczości wybranych artystów niemieckiego obszaru językowego i ich związków z Polską oraz jest świadomy powiązania historii i nauki o kulturze krajów niemieckiego obszaru językowego z innymi dziedzinami nauki; potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz rozwijać umiejętności badawcze z zakresu wiedzy o życiu i twórczości wybranych artystów krajów niemieckiego obszaru językowego i ich związków z Polską.
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla germanistyki, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, oraz terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (K_W01)
- powiązania kierunku germanistyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02)
- wybrane fakty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa krajówniemieckiego obszaru językowego oraz ich powiązania z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W04)
- w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metodologię z zakresu językoznawstwa germańskiego (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W05)
- w pogłębionym stopniu współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych oraz tendencje rozwojowe, obejmujące językoznawstwo germańskie (w tym glottodydaktykę) i literaturoznawstwo krajów niemieckiego obszaru językowego (K_W06)
- fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w sposób szczególny niemieckiego obszaru językowego (K_W08)
W zakresie umiejętności student potrafi:
- wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę, syntezę, twórczą interpretację i prezentację wyników, w tym przy użyciu zaawansowanych technologii informacyjnych i zachowaniu zasad etyki, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie językoznawstwa (w tym glottodydaktyki) i literaturoznawstwa niemieckiego obszaru językowego (K_U01)
- samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie germanistyki i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U02)
- kierować pracą zespołu, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych, podejmując wiodącą rolę w zespołach (K_U06)
- komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu studiowanego kierunku ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (K_U07)
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu, przestrzegania etycznych uwarunkowań działalności zawodowej, w tym badawczej (K_K02)
- respektowania etosu zawodowego, w tym zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad (K_K03)
- odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych i uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form (K_K04)
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne w formie testu
UWAGI
1) Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału. Uprawnia jedynie do zindywidualizowanej formy zaliczenia.
2) Osoby, które dostały zgodę na indywidualny tok studiów, mają obowiązek zgłosić się do osoby prowadzącej przedmiot w celu ustalenia sposobu realizacji wszystkich efektów uczenia się przypisanych do przedmiotu. W przypadku braku możliwości realizacji wyżej wymienionych efektów prowadzący/prowadząca może odmówić zaliczenia przedmiotu
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Celtis, Conrad: Norimberga. Ein Büchlein über Ursprung, Lage, Einrichtungen und Gesittung Nürnbergs. Übersetzt von Gerhard Fink. Nürnberg 2000.
- Dietrich, Marlene: Ich bin, Gott sei Dank, Berlinerin. Memoiren. München 2000.
- Dümpelmann, Britta: Veit Stoß und das Krakauer Marienretabel: Mediale Zugänge, mediale Perspektiven. Zürich 2012.
- Hölz, Christoph (Hg.): Wit Stwosz – Veit Stoß. Ein Künstler in Krakau und Nürnberg. München 2000.
- Riefenstahl, Leni: Memoiren. München/Hamburg 1987.
- Riva, Maria: Meine Mutter Marlene. München 2000.
- Trimborn, Jürgen: Riefensthal. Eine deutsche Karriere. Berlin 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: