Historia literatury 3302-1HLo5az12
Wykłady całoroczne
1. Motyw ciała w wybranych tekstach literackich a performatywność tekstu (tekst literacki jako dzieło artystyczne i jako medium kulturotwórcze).
2. Świat sztuki w interpretacji W. Benjamina: zarys teorii estetycznej Benjamina oraz jego analiza zjawisk kultury XIX i XX wieku.
3. Wybrane problemy nowoczesności literackiej w liryce XIX i XX wieku: wprowadzenie do metryki; odnowa form lirycznych; od anakreontyzmu do "liryki przeżycia"; rozwój motywów (miłości, śmierci, natury); kondycja Ja lirycznego; refleksja estetyczna, "poetyzacja świata"; procesy dezintegracyjne, katastrofizm (liryka ekspresjonizmu); liryka po Auschwitz; nowe manifestacje Ja lirycznego; problematyka zaangażowania politycznego; gra językowa w wierszu.
4. O symbiozie sztuk. Wzajemny wpływ i przenikanie się sztuk plastycznych i literatury od antyku, poprzez barok, oświecenie, romantyzm do współczesności.
Semestr zimowy (seminaria)
1. "Cierpienia młodego Wertera" J. W. Goethego i literackie reperkusje: wnikliwa analiza powieści oraz jej prowokacyjne, ale i inspirujące oddziaływanie na przykładzie twórczości F. Nicolaia, U. Plenzdorfa, B. Jasińskiego i R. Barthesa.
2. Opowiadania Henryka von Kleista: wnikliwa lektura prozy Kleista, jej interpretacja oraz analiza strategii narracyjnej autora w oparciu o wprowadzone podstawowe pojęcia z zakresu teorii analizy tekstu.
3. Liryka Goethego w okresie Burzy i Naporu: lektura filologiczna wierszy Gothego z lat 70-tych XVIII wieku i wynikająca z niej refleksja dotycząca sposobów przedstawiania motywów literackich, obrazu świata i struktury Ja lirycznego.
4. Poetyka noweli romantycznej i jej następstwa dla prozy niemieckojęzycznej: nowy wymiar gatunku w świetle dyskusji teoretycznej doby romantyzmu z udziałem F. Schlegla, A. W. Schlegla i L. Tiecka.
5. Wczesny romantyzm niemiecki: analiza tekstów fundamentalnych dla estetyki i światopoglądu przełomu wieków XVIII i XIX, poszukiwanie ich nowatorstwa i refleksja nad recepcją tych tendencji w kulturze czasów pózniejszych (F. Schlegel, Novalis, Tieck, Fichte, Schelling, Hegel).
6. Romantyczny obraz przyrody, miłości i samotności w twórczości poetyckej Achima von Arnima jako wyraz duchowych rozterek oraz walki pierwiastków dobra i zła w duszy człowieka.
7. Wychowanie jako temat w literaturze oświecenia: prezentacja wybranych utworów na tle tendencji literackich i sporów światopoglądowych epoki oświecenia.
8. Motyw sobowtóra w wybranych utworach literackich: analiza literackiego motywu sobowtóra w wybranych tekstach, różne funkcje sobowtóra oraz jego rola w tematyzowaniu problemu tożsamości, wewnętrznego rozdarcia oraz powiązań między świadomością i nieświadomością (odniesienia do Freuda).
Semestr letni (seminaria)
1. Mit Wilhelma Tella u F. Schillera i innych pisarzy XIX i XX wieku (G. Keller, G. Herwegh, M. Frisch, R. Hochhuth).
2. Dramaty, nowele, poezja i teksty teoretyczne Henryka von Kleista.
3. "Faust" J. W. Goethego (część I i II) ze szczególnym uwzględnieniem wątków teozoficznych i panzoficznych, odniesień mitologicznych oraz bogatej symboliki dzieła.
4. "Lucinde" F. Schlegla - spór i konfrontacja z programowymi założeniami romantyzmu oraz jego hasłami, ideami i ideałami w oparciu o wybrane rozdziały powieści.
5. Od Eurypidesa do Kleista: mitologia odczytana na nowo na przykładach wybranych tekstów Goethego, Molierea i Kleista.
6. Kluczowe teksty epoki Burzy i Naporu: prezentacja wybranych utworów na tle tendencji literackich i sporów światopoglądowych tego okresu.
Rodzaj przedmiotu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: